Någon som vet hur jag når de installationsmenyer som enligt manualen inte är avsedda för oss brukare?
Det verkar som om nattsänkning är aktiverad vilket rörisen inte vet något om. Då tempen alltid går ner under natten verkar det skumt, någon som kan förklara detta?

Huset är LB's Pärlugglan 1,5 pl med 105m2 i markplan smat termostater i varje rum. Vid tillträde var kurva 2 vald men rörisen ändrade detta till kurva 3 på inrådan av konstruktören då jag klagade på att v-rummet alltid var kallare än resten av huset. Jag tycker det verkar som ett enkelt men för oss dyrt sett att dölja att fördelningen mellan slingorna inte är rätt beräknad eller justerad, någon som har tips om inställningar i liknande hus?

Patric (rörligt el-pris är en rysare  >:()
 
Vi har exakt samma problem i vårt nya hus, vardagsrumsteperaturen sänks 1,5-2 grader varje natt marginellt i dom andra rummen. Vi har en enplanare 130 kvm golvvärme med IVT 490.
Vi hade en IVT kille här förra veckan som förklarade att det inte finns någon nattsänkning i pannan. Fenomenet med temperatursänkningen skulle vara en skiktning av varm och kall luft när utrymmet under natten inte används, då skiktar sig varm och kalluften på något vis och därigenom sjunker temperaturen.
Då jag går upp tidigt på morgonen så märker jag när man rört sig lite i utrymmet så stiger temperaturen ganska snabbt några tiondelar men för att termostaten skall slockna så jobbar patronen nu under kallare perioden alldeles för mycket för min smak varje morgon.(Har också rörligt pris)
Har nu idag installerat en takfläkt som skall gå på lägsta varv inatt för att kolla om den rör om tillräckligt för att förhindra den här s.k skiktningen och därigenom bibehålla den inställda temperaturen.
Har provat massor med inställningar med värmekurvor och dom bitarna men ingen förbättring med detta heller.
 

Det finns inställning för ekonomidrift, som fördröjer tillskottsstarten
(fabriksinställning är dock normaldrift).

Om det finns rumstermostater kan de ha en nattsänkningsfunktion.

Kolla om flödet för vardagsrummet är korrekt, eller skruva upp det över
det dimensionerade flödet som ett alternativ till att höja kurva/temperaturen generellt.


Jag har också lägre temperatur på morgonen. Har dock bedömt
att det beror på att under dagen tillkommer så mycket värme från människor, lampor, TV, ugn/spis att temperaturen stiger några grader.

Mvh/Abbe


 
Testade med takfläkten inatt men temperaturen sjönk likväl dom 1,5 gr som vanligt.
Tror nog som abbe mycket riktigt konstaterar att det är något man får leva med, temperaturen stiger ju så fort det blir rörelse i huset och går upp ibland 1 gr.över vår inställda temperatur på 21 gr i stort sett hela huset och stannar där till vi lagt oss på kvällen.
 
Jag tror inte att det har med rörelser i huset att göra, för i såna fall borde det skilja mellan vardagar och helger. Det gör det inte hemma hos oss (vi har en 495, samma reglersystem och samma problem) och den enda faktor jag kan hitta som verkar påverka det här är utomhustemperaturens variation.

Jag tror snarare att det är begränsningar i mjukvaran, för ju närmare jag tittar på hur den beter sig, dess mer obegripligt korkad börjar jag tycka att den är.

Jag planerar att börja logga (med extern PC inkopplad på lämpliga ställen) vad fasen pumpeländet gör. Återkommer om det när jag vet lite mer...
 
;D Ja gör det, insett mina begränsningar gällande detta nu så skulle vara intressant att få ett vettigt svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.