Hej

Har fingrat lite på inställningarna till min panna, en nibe360. Nu till min fråga. Pannan är inställt på driftläge auto -> ställer sig då i vår/höst. Detta innebär att elpatron är blockad och cirk. pumpen går. Så långt ok. Men under menyn 8 så har jag ställt in att cirk. pumpen skall stanna vid 13 grader utomhus. Denna inställning verkar ju inte ge någon effekt. Eftersom jag har ett nytt välisolerat hus så behövs knappast någon uppvärming vid tex 15 grader ute. Detta leder till att rumstermostaterna stänger slingorna och cirk.pumpen går i timtal mot stängda ventiler i onödan.

Detta borde väl gå att ställa in så det funkar? Någon som vet?

\jonas
 
Hej !

Jag har försökt att köra med auto driften men har inte fått någon ordning på detta. Jag stänger av auto driften och använder i stället sommar vår/höst vinterlägena detta tycker jag fungerar mycket bättre.
En sak so jag använder mig mycket ac för att inte behöva gå in på vinterläget så tidigt är maxbegränsningen på framlednings tempen. Jag ställer in maxtempen på den temp jag vet att vp årkar med så om det blir en kall natt så kommer inte varmvattnet att ta slut och värmen i huset går upp under dagen, på detta sätt kan jag köra på vor/höst läget länge om jag eldar så behöver jag inte ens slå på vinterläget på vintern.
 
jonas_n skrev:
Hej

Har fingrat lite på inställningarna till min panna, en nibe360. Nu till min fråga. Pannan är inställt på driftläge auto -> ställer sig då i vår/höst. Detta innebär att elpatron är blockad och cirk. pumpen går. Så långt ok. Men under menyn 8 så har jag ställt in att cirk. pumpen skall stanna vid 13 grader utomhus. Denna inställning verkar ju inte ge någon effekt. Eftersom jag har ett nytt välisolerat hus så behövs knappast någon uppvärming vid tex 15 grader ute. Detta leder till att rumstermostaterna stänger slingorna och cirk.pumpen går i timtal mot stängda ventiler i onödan.

Detta borde väl gå att ställa in så det funkar? Någon som vet?

\jonas

Så som jag tolkat det är denna inställda temperatur den temperatur då autofunktionen skall koppla in sommarläget (både elpatron och cirkulationspump spärrad). Sker dock inte momentant. Misstänker att den går efter dygnsmedeltemperaturen (eller att det är någon fördröjning inblandad).
 
jonas_n skrev:
Hej

Har fingrat lite på inställningarna till min panna, en nibe360. Nu till min fråga. Pannan är inställt på driftläge auto -> ställer sig då i vår/höst. Detta innebär att elpatron är blockad och cirk. pumpen går. Så långt ok. Men under menyn 8 så har jag ställt in att cirk. pumpen skall stanna vid 13 grader utomhus. Denna inställning verkar ju inte ge någon effekt. Eftersom jag har ett nytt välisolerat hus så behövs knappast någon uppvärming vid tex 15 grader ute. Detta leder till att rumstermostaterna stänger slingorna och cirk.pumpen går i timtal mot stängda ventiler i onödan.

Detta borde väl gå att ställa in så det funkar? Någon som vet?

\jonas

En värmpump fungerar bäst om termostater på golvvärme/radiatorer är fullt öppna eller demonterade.

Montera hellre en rumsgivare som är ansluten till Niben.

 
Jo, men slingorna går på natten/morgon. Men under hela dagen, speciellt om solen lyser, så stänger rumstermostaterna slingorna. Då går cirk. pumpen och stampar hela dagen till ingen nytta.

En annan fråga: Gör VP automatisk toppar för att döda legionella året om? Har aldrig sett att tempen varit över 55 grader.
 
jonas_n skrev:
Jo, men slingorna går på natten/morgon. Men under hela dagen, speciellt om solen lyser, så stänger rumstermostaterna slingorna. Då går cirk. pumpen och stampar hela dagen till ingen nytta.

En annan fråga: Gör VP automatisk toppar för att döda legionella året om? Har aldrig sett att tempen varit över 55 grader.
Det problem du beskriver, upphör om du plockar bort termostaterna till golvslingorna.

För att reglera rumstemperaturen justeras värmekurvan i pumpen. Efter att "rätt" kurva är programmerad, monteras rumsgivare till Niben.

Extra varmvatten (legionellabränning) hittar du i meny 1.3 och 1.4.
 
Om jag plockar botr termostaterna så försvinner ju möjligheten att ha varmare i badrummet och tex kallare i sovrummen. Det vore synd.

Tycker att pumpens styrsystem är korkat som inte fungerar på det sätt som menyinställningarna antyder.

\jonas
 
jonas_n skrev:
Om jag plockar botr termostaterna så försvinner ju möjligheten att ha varmare i badrummet och tex kallare i sovrummen. Det vore synd.

Tycker att pumpens styrsystem är korkat som inte fungerar på det sätt som menyinställningarna antyder.

\jonas
På varje golvslingefördelare ska det sitta bypass, som flödet från cirkulationspumpen kan passera i då alla ventiler är stängda.

Att cirkulationpumpen går, än fast det inte finns värmebehov är naturligt. Niben startar/stannar på en kombination av framledningstemperatur och utetemperatur. Framledningstemperaturen kan inte avsläsas med rättvis bild av verkligheten, om cirkulationspumpen är avstängd.

Då du har två olika styrsýstem som är oberoende av varandra, blir det inte optimal drift på din värmepump.

 
Till msmn:

Vilken max-framledning har du använt? Jag har provat med max 27 grader och då verkar vp:n precis klara av att värma varmvattnet då framledningstempen är 27 grader. Jag har GV i platta på undervåning och GV i bjälklag på övervåningen. 60m2 per våning.

/Klein
 
Till Jonas_n visst kan du ha olika temp i olika slingor utan termostat. Du ersätter ju termostaten med en helt vanlig mekanisk ventil. Sen balanserar man in med dessa ventiler tills man har lagom temperatur i alla rum. Sen låter man automatiken i pannan sköta alla rummen på samma gång så att säga via en rumsgivare. Dock kommer då skillnaderna mellan rummen att vara konstant. Vill du att varje rum enskilt ska känna av och reglera värmen pga solinstrålning, vedkamin, blåst osv då är det bättre med vanliga rumstermostater.
 
Jag har 26 °C på framledningen, jag har 100 m² golvärme och 100 m² radiatorer jag klarar mig utan att elda till ca 2-4 °C utomhus temperatur sedan måste jag elda för att ha mina 20 °C inomhus. Jag tycker det fungerar bra och förbrukar som jag skrev förut ca 11000 kwh/år inkl hushållsel. Då får jag elda ca 4 m³ ved per år.
 
Hej msmn;

Jag ändrade till 26 grader igår kväll eftersom det precis gick med 27 grader och dessutom så sänkte jag fläkten från läge 7 till läge 4 och det borde bli så att VP:n kan klämma ut färre kWatt ur luften då. Jag räknar dock med att man ändå tjänar på det eftersom jag samtidigt suger in mindre kallluft.

Vi eldar på kvällen när vi kommer hem (Contura 550).

/Klein
 
Det är helt riktigt att sänka ventflödet när det börjar bli kalt ute. något mindre effekt får man nog ut men det kompenseras med att fukten i luften kondenserar så det blir inte någon dramatiskminskning. Jag kör på fyran då är det på gränsen att jag slipper påfrysning på batteriet (slipper därmed start och stopp på kompresorn). Jag eldar på morgon och kväll när det börjar bli sådär en -5 °C ute är det varmare så räcker det med en brasa på kvällen. Jag har en kontura 670 så den håller värmen några timmar och fungerar bra.
 
kan man ändra ventilationsflödet i någon meny eller är det några sladdar som ska flyttas runt inne i pumpen?
 
Hej

Du måste ändra positionen på fläktsladdarna under en av frontkåporna. Kolla i manualen, det står beskrivet där. Sen kan man ju sätta sladdarna så att låg fläkt = 4, normal =7, hög =10. Sen kan du tidsstyra på vintern så att pumpen alltid använder låg hastighet. På sommaren kan du köra normal hastighet.

Jag vill dock varna att sänka fläkthastigheten förmodligen gör att huset inte ventileras enligt myndigheternas krav/rekommendationer och att detta också kan vara negativt för själva huset (fukt). Så gör detta på egen risk. Man kan dock argumentera att eftersom den relativa luftfuktigheten är mycket lägre på vintern så behöver inte huset lika mycket ventilation. De boende i huset har dock samma behov av ventilation på vintern (tror jag iallafall, ngn som vet?). Fast många kan tycka att det kan bli för torrt på vintern så lägre ventilation kanske hjälper dessa individer.

/Klein
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.