Jag undrar hur ni som har en värmepump 1125- 8kw har satt inställningarna? Fick den installerad idag. Har ni annorlunda sommar och vinter+
 
Du kan om du vill ställa den i sommarläge, knappen längst upp till vänster sett rakt framifrån. Då tillåts inte pumpen att värma huset, utan gör bara varmvatten.
Behövs iofs inte heller, för den kommer ju inte att tillverka nån värme när det inte behövs heller. Den skall kunna stå i defaultläge året runt.
 
Jag kör samma inställningar året om.
 
haddirajan skrev:
Behövs iofs inte heller, för den kommer ju inte att tillverka nån värme när det inte behövs heller. Den skall kunna stå i defaultläge året runt.
Med defaultvärden så kommer den att producera värme varje natt....i alla fall med temperaturer som varit den senaste veckan.

När det gäller Nibe/Thermia, så måste man pillra konstant på inställningarna för att slippa onödig värmedrift.

Är det inte viktigt att den information man lämnar till frågeställaren......har substans i verkligheten?
 
Plexus skrev:
Med defaultvärden så kommer den att producera värme varje natt....i alla fall med temperaturer som varit den senaste veckan.

När det gäller Nibe/Thermia, så måste man pillra konstant på inställningarna för att slippa onödig värmedrift.

Är det inte viktigt att den information man lämnar till frågeställaren......har substans i verkligheten?
Favorit i repris! :)
 
Mathias
Du som är moderator borde väl kunna svara på frågan, eller är det viktigare att sopa Nibes brister under mattan istället för att hjälpa medlemmarna.
 
är värmapumpen rätt intrimmad (vilket du själv får göra under första vintern) så går den aldeles utmärkt med exakt samma instälningan året om
 
CarMan skrev:
är värmapumpen rätt intrimmad (vilket du själv får göra under första vintern) så går den aldeles utmärkt med exakt samma instälningan året om
Men med en kompressor som producerar värme trots övertemp.
 
Plexus skrev:
Men med en kompressor som producerar värme trots övertemp.
JAg tror trådskaparen undrar om han ska ändra på kurvor & finjustering, vilket man absolut inte gör.

sen om man väljer att stänga av värme produktionen för att spara några extra tior, är ju en smaksak
 
Plexus skrev:
CarMan

Du har fortfarande inte svarat på min fråga:

"Menar du att du kan ställa in regleringen så att Niben INTE producerar värme, då rumsgivaren visar 1,5° övertemp, rumskomp 3, värmekurva 7, +10° på utegivaren och ratten på 0."

[länk]
om dessa kurvor & finjusterin är den rätta inställningen för huset så är svaret ja i 99% av husets driftcylkar. (förutsatt att anläggningen har kompliterats med en inegivare)


(men om du tänker på ditt hus så är svaret nej, för där är pumpen fel injusterad...)
 
Plexus skrev:
CarMan

Du har fortfarande inte svarat på min fråga:

"Menar du att du kan ställa in regleringen så att Niben INTE producerar värme, då rumsgivaren visar 1,5° övertemp, rumskomp 3, värmekurva 7, +10° på utegivaren och ratten på 0."

[länk]
För övrigt har jag nog svarat på det 10 gånger i den tråden...
 
Har nu ställt ratten på -2 och värmekurvan på 10 (ratten stod förut på +-0 och kurvan på 9) Nu verkar det som om det inte produceras någon värme till elementen. Får se vad som händer om det skulle bli lite kallare så temperaturen sjunker under 21 inne får väl hoppas man hittar någon bra inställning.
 
CarMan

Likväl i den tråden som i den här....har du svarat på mina inlägg utan att svara på min fråga.

Svarar själv. Det går inte att få stopp på Niben. Med rumsgivare och högsta rumkomp kommer den att producera värme till ett redan övertempererat hus. Att påstå driftkostnaden för den onödiga driften är ett par tior/år är en lögn.

Om jag hade en Nibe, så skulle den ha startat varje natt den sista månaden med de inställningar jag föreslog. Detta då jag har haft 1,5°C övertemp, samt +10°C och lägre på nätterna. Likadant kommer det att vara i april, maj, augusti, september och oktober om solen tillför energi som orsakar övertemp. Att som du påstå att det är bra med värmedrift vid övertemp under dessa månader, för att undvika elpatrondrift......är löjligt.

Både du och Mathias var delaktig i tråden "Tungviktarmatchen", så jag vet att ni fått information om hur era pumpar fungerar. Att då se er skriva "Jag kör samma inställningar året om" och "så går den aldeles utmärkt med exakt samma instälningan året om"....är beklagligt....då det ger signaler om att Niben sköter komfort/ekonomi automatiskt.

haddirajans svar är grundad på okunskap.

Trevlig midsommar!
 
Moelk skrev:
Har nu ställt ratten på -2 och värmekurvan på 10 (ratten stod förut på +-0 och kurvan på 9) Nu verkar det som om det inte produceras någon värme till elementen. Får se vad som händer om det skulle bli lite kallare så temperaturen sjunker under 21 inne får väl hoppas man hittar någon bra inställning.

Kurva 9 och ratten på 0, är fabriksinställning. Det betyder att installatören inte har gjort någon bedömning av din anläggning. De har tryckt på on-knappen, skickat räkning och sagt lycka till.

Ofta installeras Nibar av rörkrökare som inte har rätt utbildning eller är certifierade värmepumpsinstallatörer. Detta då de finns att köpa hos deras VVS-grossister. Då rekommenderar dom att inte ansluta rumsgivare samt lämnar pumpen med fabriksinställda värden samt cirkulationspumparna på högsta hastighet. Rumstemperaturen styrs då med aktiva termostater på radiatorer/golvvärme. Förödande för pumpens ekonomi/livslängd.

Berätta lite om husets placering i landet, storlek samt radiatorernas antal, fabrikat, typ, storlek så kan du få förslag på inställningar. Är det så att de har lämnat pumpen med kurva 9 och du har golvvärme...så är det riktigt riktigt beklagligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.