Hej forumet,

Är väldigt mycket nybörjare när det kommer till den IVT490 som fanns i min bostad när jag flyttade in. Bor i en liten radhuslägenhet på 67,5 kvadrat. Tycker elförbrukningen drar iväg väl mycket nu under vintern och vill optimera min IVT490 för att få ner förbrukningen och därmed kostnaderna.

Hur bör jag ställa in den? Om jag kollar menyn så ser det ut såhär:

1.1 Värme öka/minska område 0-10: 5,5
1.2 Värme finjustering -8 - 8: 0
1.3 Anpassning av värmekurva (knäcka) Ute 20 Kurva 20, Ute 15 Kurva 24,4.

Den är inställd på normaldrift. Byta till ekonomi? Läste i någon annan tråd att det avråddes dock.

I december var min totala förbrukning för hemmet 972 kWh, i november 819 kWh.
 
67,5 kvm ger bara ett normenligt luftflöde på 24 lit/sek. Det är väldigt lågt och jag undrar om det är under gränsen för IVT 490(?) Motsvarande NIBE-modell har krav på minst 28 lit/sek för att den ska fungera något vettigt. Tror det bästa är att sätta in en luftluftvärmepump om du vill minska el-förbrukningen men det kanske inte föreningen tillåter?
 
J Josth skrev:
67,5 kvm ger bara ett normenligt luftflöde på 24 lit/sek. Det är väldigt lågt och jag undrar om det är under gränsen för IVT 490(?) Motsvarande NIBE-modell har krav på minst 28 lit/sek för att den ska fungera något vettigt. Tror det bästa är att sätta in en luftluftvärmepump om du vill minska el-förbrukningen men det kanske inte föreningen tillåter?
Nä, det tror jag inte. De byts ut nu allteftersom de blir dåliga. Föreningen köpte väl in alla samtidigt för en 12-15 år sedan eller så.
 
Jag har dragit ner värmen och satt på ekonomiläge så får se hur mycket effekt det ger.
 
T Tariax skrev:
Nä, det tror jag inte. De byts ut nu allteftersom de blir dåliga. Föreningen köpte väl in alla samtidigt för en 12-15 år sedan eller så.
Jag har i princip samma som du fast en Nibe 370, tidigare en 310.
Vi har 2or 3or och 4or med samma pannor. 2orna är överventilerade, det går inte att strypa flödet tillräckligt mycket. Sänker man fläkten blir det moment 22, då minskar återvinningen, så i 2orna eldar man lite för kråkorna. I 4orna på 100 kvm funkar det mycket bättre.
Jag låg på 820 kWh i november och 1215 kWh i december, 22 grader inne.
Grannarna har lite lägre förbrukning, men de tycker 19 grader är mysigt, det tycker inte jag som jobbar i kyla hela dagarna.
Vist är det skräckinjagande nu när man får elräkningen på vintern, men man får tänka på årsbasis där jag ligger på ca 7000 kWh.
Bekanta i typ samma hus med ren elpanna ligger på 12.000 kWh år.
 
Har fått ner förbrukningen som bara den senaste dagarna. Cirka 16 kWh jämfört med 55-71 kWh per dag 5-8/1.

Har satt på ekonomiläget och sänkt värme från 5,5 till 3. Det är rätt kallt inne men funkar (jag är varm av mig). Ska nog "unna" mig en 4a. I helgen kommer dock flickvännen så ska nog vara snäll och dra upp värmen lite! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.