Fick en Daikin top grade installerad förra veckan och försöker nu trimma in den. Instruktionsboken lämnar en hel del att önska och även om man kan kräva att installatörerna borde ha koll på all mjukvara så har dem inte riktigt det så jag tänkte försöka själv.

Värmen kör jag på kurva och den del tror jag att jag har koll på. Den liknar förra elpannan vi hade. Däremot är det uppvärmningen av varmvatten jag försöker optimera lite.

Har testat att schemalägga uppvärmningen av VV vilket medförde låg drift. Ca 2-3 kw per dygn. Dock kunde varmvattnet då ta slut efter ett antal duschar och därför ställde jag igår pumpen på återvärmning vilket resulterat i ganska hög förbrukning och den värmen ändå inte upp vattnet direkt när det börjar användas.

sedan kan man justera hysteris och tolerans.
Jag vill helst ställa pumpen så att den prioriterar varmvatten när tanken tex går under 45 grader. Dock behöver den inte alltid hålla tex 58 grader.
Går även att kombinera schema med återvärmning.

Sedan funderade jag på hur man skall tänka kring elpatronen. Vid vilken temp bör man tillåta den att användas? -10 är den inställd på nu. Förstår att det är valfritt och får effekt på tid för uppvärmning men finns det några tankar som är värda att ta i beaktande här?

kort o gott så tas tips på inställning för Daikin topgrade / Altherma tacksamt emot. Digital husformad display visar temperatur, vattenförbrukning och tryck; datumtid uppe till höger; spegling av hand undertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T Tokv41 skrev:
Fick en Daikin top grade installerad förra veckan och försöker nu trimma in den. Instruktionsboken lämnar en hel del att önska och även om man kan kräva att installatörerna borde ha koll på all mjukvara så har dem inte riktigt det så jag tänkte försöka själv.

Värmen kör jag på kurva och den del tror jag att jag har koll på. Den liknar förra elpannan vi hade. Däremot är det uppvärmningen av varmvatten jag försöker optimera lite.

Har testat att schemalägga uppvärmningen av VV vilket medförde låg drift. Ca 2-3 kw per dygn. Dock kunde varmvattnet då ta slut efter ett antal duschar och därför ställde jag igår pumpen på återvärmning vilket resulterat i ganska hög förbrukning och den värmen ändå inte upp vattnet direkt när det börjar användas.

sedan kan man justera hysteris och tolerans.
Jag vill helst ställa pumpen så att den prioriterar varmvatten när tanken tex går under 45 grader. Dock behöver den inte alltid hålla tex 58 grader.
Går även att kombinera schema med återvärmning.

Sedan funderade jag på hur man skall tänka kring elpatronen. Vid vilken temp bör man tillåta den att användas? -10 är den inställd på nu. Förstår att det är valfritt och får effekt på tid för uppvärmning men finns det några tankar som är värda att ta i beaktande här?

kort o gott så tas tips på inställning för Daikin topgrade / Altherma tacksamt emot. [bild]
Fick du någon rätsida på detta?

Själv nu en ny Top Grade 3 för 10 dagar sedan.

Har svårt att förstå hur varmvattenproduktionen fungerar. När jag har den i läge komfortdrift på schemat med inställt (schema+återvärmning) med fast börvärde 55grC så startar inte ny värmeproduktion förrens när tankens temperatur är nere på 39grC. Sedan börjar den jobba sig uppåt typ till 45grC.

I skrivande stund misstänker jag att jag måste ställa om till att prioritera VVB och att det är mitt fel. Men ute runt +3grC så jag tycker ändå att det inte borde vara svårt att hinna med att värma upp. Inte så bra i legionella synpunkt att ha mellan 39-45 grC en lång tid.

Återkommer vad som händer men tacksam för svar vad du @Tokv41 kom fram till?
 
T Toolfix skrev:
Fick du någon rätsida på detta?

Själv nu en ny Top Grade 3 för 10 dagar sedan.

Har svårt att förstå hur varmvattenproduktionen fungerar. När jag har den i läge komfortdrift på schemat med inställt (schema+återvärmning) med fast börvärde 55grC så startar inte ny värmeproduktion förrens när tankens temperatur är nere på 39grC. Sedan börjar den jobba sig uppåt typ till 45grC.

I skrivande stund misstänker jag att jag måste ställa om till att prioritera VVB och att det är mitt fel. Men ute runt +3grC så jag tycker ändå att det inte borde vara svårt att hinna med att värma upp. Inte så bra i legionella synpunkt att ha mellan 39-45 grC en lång tid.

Återkommer vad som händer men tacksam för svar vad du @Tokv41 kom fram till?
Var nere i källaren och ställde om. VVB var redan i prioriterande läge. Men när jag ändrade till "end återvärmning" så verkar problemet löst. Nu värms tanken upp till 55 grC och verkar börja återvärma igen runt 50-51.

Även appen ONECTA tog bort tidschemaläget och nu kan jag ändra börvärdet 55 grC där om jag vill vilket inte gick innan.

Ska hålla lite koll nu på att elpatronen inte går till i detta läge. Synd att jag måste ner i källaren och titta på dom flesta ärvärdena ( gällande temperaturer och tider) samt ställdonslägen och inte se det direkt i ONECTA. Borde inte vara så svårt att lösa för ett Japanskt företag. Tips?
 
Vi har fått ordning på den såpass att den värmer och prioriterar tappvattnet. Men jag tycker den är väldigt krånglig i menyerna kring vad som gör vad.

Nu är känslan att den värmer upp till 60 ganska omgående. Oklart hur mycket patronen går in också.

Sen har molnet försvunnit nu efter att jag bytt router.
 
T Tokv41 skrev:
Vi har fått ordning på den såpass att den värmer och prioriterar tappvattnet. Men jag tycker den är väldigt krånglig i menyerna kring vad som gör vad.

Nu är känslan att den värmer upp till 60 ganska omgående. Oklart hur mycket patronen går in också.

Sen har molnet försvunnit nu efter att jag bytt router.
Bra att du fått ordning på ditt tappvatten. Det har inte jag ännu men lite mer koll på vad som händer. Se nedan.

Menyerna kunde absolut förbättras men nog samtidigt svårt då det finns så mycket att ställa om. Men man borde kunna begära att man ska erhålla manualer som förklarar alla undermenyer. Jag har varit tvungen ovh ställa om i installatörsläge och där saknas en del i manualen. Tolerans hittar jag ej vad det betyder? Tror du hade samma fråga.

Trodde jag fått ordning på tappvarmvattnet men visade sig att elpatronen i VVB tanken går in fast VP kan producera minst 62 grC och BV=55grC. Elpatron tank låg även till i läge uppvärmning radiatorer. Ökning skedde från 4 kWh till 24kWh för tappvarmvatten (per dygn).

I och med det kom jag på att installtören felkopplat mina VVB ( Jag har två fristående i serie). Påtalat och dom kommer och bygger om. Stor eloge' till företaget att det inte blivit något schafs utan erkänner att dom tänkt fel.

Företaget önskade att jag slog av elpatronen i tanken via installtörsmenyn tills rörombyggnad. Gick inte läsa sig till i mina manualer vart man gjorde det men hittade det ganska lätt i displayen på innedelen.

Nu går allt jättebra med låg energiförbrukning och tappvarmvatten ut mellan 51-55 grC. Efter ombyggnad av rörsystem kommer
energiförbrukningen bli ännu lägre om dom får till att elpatron i VVB tank inte går in om inte det är legionelladrift eller kallare än -20 ute.

//TOOL68
 
  • Gilla
Tokv41
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.