Har en fundering dom dyker upp titt som tätt vid skruvdragning.

Hur ställer man in momentlägen så att de passar bäst för olika jobb?
Det finns ju en låg- och en högväxel - inga problem.
Sedan finns ju vridmomentslägen mellan 0-20. Hur väljer man då?

Har en kompis som sätter skruvdragaren i borrläge när han drar trallskruv.
Ska man själv exempelvis dra in några spånskruvar kör man skruvdragaren någonstans mitt på "skalan". Gör man fel slits maskinen men framförallt bitsen.
 
borrläge o Fingerspitzgefuehl

Momentläget kan i bästra fall funka om man skruvar i något homogent material men finns vanligt trä med i bilden så är momentbehovet lite olika från skruvhål till skruvhål.

Ser ingen anledning till att bitsen skulle slitas, man måste ju bara se till att stoppa i tid och ibland får man krypköra sista mm.

Jag förutsätter att du inte har en "gummibansstyrd" dragare från rusta för 300kr, i så fall brukar det vara svårt. Samma sak gäller bitsen, 10st för en tia... gör att dom inte håller.
 
Mikael_L
En skruvdragare "skall" var utrustad med motorbroms, det är ju de allra flesta idag, tom lågprisare.
Då sen fungerar Nimajneb teknik hyggligt, jag håller helt med och det är i princip så jag själv kör hela tiden. Momentinställningen fungerar i princip inte till något.

Men ibland får jag ett ryck (då det ska bli många lika skruvar i rad och koncentrationen kommer svikta emellanåt) och drar ner momentet till att det knappt räcker, sen snäpper jag upp det ett eller två snäpp. Detta ger en liten marginal att det kanske slipper bli skruv rakt igenom materialet ifall jag råkar missa.
 
Nu vet jag...

när jag skruvar elektronik, datorer etc då brukar jag använda momentläget för att inte dra sönder skruv eller material.
 
Jag har också alltid i borrläge förutom när jag drar montageskruv, ankarskruv eller farmarskruv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.