Hej alla ni som är experter på värme. Är det någon som kan förklara för mig varför värmekurvan skall vara lägre uppåt landet, typ 8, och högre här i Skåne. Enligt Nibes rekomenderade inställning så skall jag ha 11 på värmekurvan. Blir det billigare uppvärmning ju lägre värmekurvan står inställd på? Jag skulle tycka att ju kallare klimat det är, typ uppe i Norrland så skulle det vara högre val på värmekurvan. Tacksam för svar, för jag vill ju inte elda i onödan.

// Leif
 
Det beror på isolering av hus. Hus i norra Sverige är bättre isolerat och har lägre kurva.
 
njag, viseligen är dom mer isolerade, men dom har ju kallare så det tar utsig.

det beror på att dom har större radiatorer, man dimensionerar radiatorerna för högre kW/m2

så om du ska konvertera eller bygga nytt hus så kan du överdimensionera radiatorsystemet & få en mycket låg värmekurva även längre ner i landet. Det är presis som du skriver mycket billigare att värme ett hus på det viset, specielt om man har värmepump, då en sån har mycket högrevärkningsgrad då.

Jag har själv överdimensionerat mitt radiatorsystem & kör på kurva 5 (bor i Sörmland) jag har ett börvärde på 47 grader vid en utomhus temp på -30
vid 0 gradet ute så ligger jag på ca 30 grader ut på radiatorerna, deta ger mycket högt COP
 
Tack för svaren.
Jag har ett nybyggt Älvsbyhus i Skåne. Ett år gammalt. Jag körde första halvåret enligt NIBES kurva, men har efterhand justerat ner den, så nu ligger jag på 8 och -2 i förskjutning. Anledningen att jag frågde att man blir ju lite förvillad efter att ha läst manualen, och man kommer fram till att man kan köra på betydligt lägre värmekurva än rekomederat. Det skall bli intressant att följa elförbrukningen nu i vinter och se vad det har för effekt.

// Leif
 
försök i så storutsträckning det går att köra med fult öppna termostater & låt värmapumpen reglera tempraturen. om du får för varmt i nått rum ska du justera på den fasta sytypningen för detta rum
 
Jasså ni har fått justera ner kurvan? För mig var det tvärtom. Min Nibe 310P Driver golvvärmen. Problemet är att i ett rum så är det dubbel takhöjd, men det tänkte inte killarna på LK på när de projekterade anläggningen. Därför har jag kurva 6+3 nu!
 
  • Gilla
chrgra
  • Laddar…
SkaneErik skrev:
Jasså ni har fått justera ner kurvan? För mig var det tvärtom. Min Nibe 310P Driver golvvärmen. Problemet är att i ett rum så är det dubbel takhöjd, men det tänkte inte killarna på LK på när de projekterade anläggningen. Därför har jag kurva 6+3 nu!
va synd.

det går inte att strypa om flödet i slingorna istället?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.