Hej,

Jag behöver tips på var jag kan hitta bra inspiration och tidstypiska gårdshus, så som dessa byggdes runt 20-talet.

Vi har en vitputsat 20-tals patriciervilla i stadsmiljö och vill bygga ett litet hus på gården/trädgården som ska inrymma ett kontor, övernattningsrum samt pentry.

Problemet är att jag vill bygga det tidstypiskt men har inte lyckas hitta bra inspiration till detta, t-ex- böcker, bilder webbsidor eller liknande.

Mkt. tacksam för bra tips!!

/K.:S
 
Ja, jag har tittat på det, men inte direkt vad jag letar efter även om det är fint....

Jag har en "bild" i huvudet på ett långsmalt relativt låg huskropp med sadeltak och putsade väggar som har sitt ursprung i skåne.

Ett symetriskt hus med dörren i mitten och två spröjsade fönster på vardera sida om den,

Som ni hör så är det inte hur huset ska se ut jag letar efter, utan vilka detaljer som gör att huset upplevs som tidstypiskt. Även takvinkel och andra typiska attribut är av intresse...

Tacksam för litteraturtips!
 
I barsebäcks hamn finns rätt många små uddahus kvar, ofta äldre än huvudbyggnaden. Om du har möjlighet att fara dit så tror jag att du hittar en del matnyttigt, enda problemet är att de brukar ligga en bit in och kan vara svåra att se nu på sommaren när det är mer insynsskydd.

Om det är vad jag tänker på så är det ett enklare traditionellt hus. Låg sockel, rätt ojämn grund, gärna natursten. Låg yttervägg samt rätt låg bröstning på fönster. Taket har inget överhäng på sidorna, taktegel eller papptak/shingel/eternit. Dörren en tvådelad med spont, typ fiskben. Såg en svart på malmö återbygg med karm. Locklistpanel på gavlarna eller putsat/slammat upp till tak. Kalkade väggar.

Vanliga dimensioner är ca 4m brett och 6-8m långt.

det är inte precis 20-tal, men som gårdshus i skånsk miljö tror jag att det passar utmärkt.
 
En utgångspunkt kan vara en funktion som var relvant då, t.ex. stall, eller vagnslider, då blir det rustikare och utformning av portar mer given. Hur som hellst bör du införskaffa

Elisabet Stavenow-Hidemark: Villabebyggelse i Sverige 1900-1925, Nordiska museet, Uppsala 1971, Nordiska museets handlingar. ISSN 0346-8585. (doktorsavhandling)

för referenser till mer genomtänkta exempelfrån tiden. Annars måste det väl finnas något bra exempel bevarat i centrala Lund...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.