Vi är igång med två utbyggnader och har stött på problem. Tyvärr var jag bortrest på tjänsteresa den vecka byggarna slutförde en av dem och jag är tyvärr inte nöjd med resultatet.

Det stora problemet är att utbyggnaden är för hög och därför kapades vindskivan på befintligt hus, för att helt enkelt få plats med taket. När vi ritade utbyggnaden och satt med bygglovshandlingarna, så valde vi att lägga utbyggnadens tak under befintlig tak (istället för att integrera det nya taket i det gamla) endast med hänsyn till att det skulle underlätta byggnadsmässigt. Mycket har lösts på plats och enligt beräkningarna skulle det fungera, men när det är klart visar det sig att beräkningarna är en aning felande... Med detta resultat ångrar jag mig... Jag är dessutom inte nöjd med plåtslagarens kvaliteter men det är en petitess i sammanhanget.

Har någon förslag på lösning / inspiration på hur man skulle kunna rädda detta på ett estetiskt tilltalande sätt? Sambon stör sig mest på att tassarna är extremt korta och bidrar till en känsla av ett högre hus/byggnad, vi har dock kommit fram till att detta är möjligt att åtgärda genom att förlänga dem och takutsticket i efterhand. Angående nockhöjden och det begränsade utrymmet mot befintlig vindskiva känns det mer snårigt och svårt att få det snyggt.

På den gamla delen till höger om utbyggnaden kommer det placeras en ytterdörr till groventré. Utbyggnaden kommer ha tre runda fönster, en på vardera yttervägg.

Tar tacksamt emot inspiration på möjliga lösningar som är professionella, är lite less på tattarlösningar som förstör hela husets uttryck. Är det så illa att vi kommer behöva riva hela taket och sänka det för att få till detta på ett vettigt sätt? Jag skulle kunna säga det rakt av, sambon är lite mer tjurig (ekonomisk)... Svart trähus med ny utbyggnad där taket avslutas ovanför befintlig vindskiva, byggarbetsplats i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Befintligt huss tak kant där en ny utbyggnadens tak har monterats för högt, med synlig vindskiva och taköverläpp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rent husbyggnadsmässigt är det inte bra. Jag har för mig att uppviket av plåten ska vara minst 20 cm. Jag kan bara se två typer av åtgärder: 1) Sänk taket rent handgripligen eller 2) gör visuella förändringar, antingen måla den undre delen av vindskivorna i mörk färg eller ta bort den helt (konsekvent på hela huset). Läs gärna min artikel om tillbyggnadsteknik här på Byggahus: https://www.byggahus.se/bygga-till-huset-valj-ratt-konstruktion
 
  • Gilla
PeterFalun och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.