Hej!

Helt ny husägare med ett sekelskifteshus i trä i ett småhusområde med just små sekelskifteshus.

Ska göra om fasad och fönster. Söker nu inspiration för yttre färgsättning, dvs fasad, knutar, fönster, dörrar.

Vilka färger har ni? Färgkombinationer? Är ni nöjda?

Hit me med era foton och gärna färgernas namn😊
 
Oavsett om fastigheten är från skiftet arton/nittonhundratal eller från senaste millennieskiftet tycker jag slamfärg på fasad och linoljefärg på utsatta detaljer är snyggt och lämpligt.
 
  • Gilla
Mikipedia och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Fasadförändring i ett småhusområde brukar innebära att det behövs bygglov och då är en bra början att prata med en bygglovshandläggare om vilka förändringar som är acceptabla innan man har börjat drömma för mycket om förändringar.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Jag personligen gillar klassisk rödslamfärg för panelen. Sen har jag tänk spexa rill det med Falu knut o foder i Grönt på fönster/balkongdörar ihop med Falu fasad Gul (ockra) på knutar, foder och vattbräda😁
Lägger med en bild på en av mina målade dörrar men med fel fasadfärg än.
 
  • Röd trästuga, grönt fönster, veranda, reflektion hund i glas, cykelhjul, kabelrulle, vägglampa, infra-panel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Pia-Maria Lodhammar skrev:
Hej!

Helt ny husägare med ett sekelskifteshus i trä i ett småhusområde med just små sekelskifteshus.

Ska göra om fasad och fönster. Söker nu inspiration för yttre färgsättning, dvs fasad, knutar, fönster, dörrar.

Vilka färger har ni? Färgkombinationer? Är ni nöjda?

Hit me med era foton och gärna färgernas namn😊
Nu hänger det snarare på vad det är för färg förut och om du tänker renskrapa eller byta ut hela fasaden etc. Sitter det "modern" färg och huset så att säga är inplastat ä så fungerar varken slamfärg eller linoljefärg. Då får det antingen renskrapas eller fortsätta målas med "modern" färg.
Färgkombinationer tycker jag du skall kolla på autentiska hus beroende på hur det sett ut i området, ofta kan du skrapa på fasaden och kanske få fram vilken färg det varit. Det skiljer dock ofta mkt på hur det sett ut i stadsmiljöer och enkla rödmålade parstugor på landet.
Tex här kan du se klassiska färgkombinationer för sekelskifteshus här:
https://www.gysinge.com/article/1084/färger-för-trähus
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.