Hydroforen är ett svullet inslag hos många med enskilt vatten.
Ofta har den placerats i utrymme där man sällan kommer åt att se den.

Men ibland inte. Ibland står den där i källaren, hörnet som man passerar på väg till bastun, frysarna, garaget eller mancaven. Medans många Byggahusare kan uppskatta tekniska installationer för dess egna tekniska skönhet är ändå hydroforen ofta lite sliten i galvet utanpå, matt, ojämn, fläckig.

Varför inte måla den fin, tänkte jag, eftersom vår är placerad i ett utrymme i källaren där vi ofta kommer att vara. Så man blir glad varje gång man passerar den. Sagt och gjort, satte min sambo i arbete som är dekorationsmålare till yrket. Grunden och mönstret är linoljefärg. Mönstret hittade vi på någon bildsökning på Google. Grundad i två lager och mönstret är bara målat på de sidor som syns.

Den blev så fin så det hade nästan varit fräckt att ha en i finrummet. Målad som en kakelugn kanske, i vardagsrummet (dock en avsevärd kondenseringsproblematik..)

Målare i arbete
Dekorationsmålare målar mönster på en grå hydrofor i ett renoveringsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdig tank installerad och inkopplad.
Egendekorerad hydrofor med målat blommönster och mätutrustning, intill ofärdig rörinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rörinstallationen i övrigt är inte helt klar. Ifall någon undrar om slangar hit och dit.

Tack @Thomas_Blekinge för funderingar om att hitta konsoller i jugendstil till rörinstallationen. Funderar!
Och ping @mexitegel den är alltså egendekorerad.
 
  • Gilla
Tallguy196 och 10 till
  • Laddar…
Snyggt. Och nu blev jag nyfiken på yrkestiteln ”dekorationsmålare” som jag inte ens visste fanns. Vad målar man då för något om dagarna?
 
-RB- -RB- skrev:
Vad målar man då för något om dagarna?
Det är uppdrag av den typen där folk som renoverar upptäckt gamla vägg/takmålningar bakom nyare ytskikt och vill ha dem restaurerade/återuppförda/utökade. En del jobb i kyrkor, vid renovering eller ombyggnad. Marmoreringar, ådringar. Även rent konstnärliga dekorationsuppdrag, som denna hydrofor men hon har haft andra roliga uppdrag med under årens lopp. Endast med äldre färgtekniker som linolja, kalk, slamfärg, ägg, fil, ost, öl m.m.
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Jag är grymt imponerand av folk som bara kan måla sådär på frihand. Min estetiska förmåga ligger kvar på samma nivå som den gjorde i lågstadiet...

Kan din sambo kanske komma och måla kommunens vattentorn här istället eftersom vi snart ansluter kommunalt VA? :)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.