Behöver installera en värmefläkt i min krypgrund pga fukt och då det verkar vara helt kört att anlita någon att göra jobbet nu under hösten, så hade jag tänkt försöka själv även om jag känner mig osäker på hur det skall gå till.
Tyvärr är inspektionshålet väldigt litet och grunden är rätt låg så jag får bila upp en del under mark ända ner till syllen (då får jag ett ca 40cm högt hål).
Tanken jag har är att göra ungefär som på bilden nedan, dvs att göra en "brunn" av antingen lecablock eller tryckt virke.

Har ett gäng frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mig med:

1) Kan man lägga lecablocken direkt på marken eller behövs det någon fuktspärr av något slag emellan
2) Behöver man någon fuktspärr mellan marken och lecablocken (hälften av "muren" hamnar under mark).
3) Hur fäster man muren mot grunden, använder man bara murbruk eller bör ha någon armering inblandad?
4) Behöver det vara någon form av "golv"? Hade tänkt att bara låta det vara jord som lutar några cm utåt från grunden.
5) Detta är på baksidan av ett fritidshus i fjällen, så det behöver egentligen inte vara supersnyggt, är det overkill att göra mur med lecablock? kan man lika gärna göra något med tryckt virke? (börjar ju bli neråt 0:an på nätterna nu med tanke på murning)

Inser att jag behöver någon form av lutande lock också, då det står ett träd framför så kan det vara lite svårt att få muren att slutta så jag funderar på att göra någon form av "hatt" i trä som ligger på muren (och som då lutar från huset)

Grävd grop längs husgrund för renoveringsarbete med synliga verktyg och en blå presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av en grund till ett hus med vita isolerblock och betongplatta, omgiven av gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Värmefläkt i grunden är ovanligt, vad föranleder den idéen ?
 
Fel av mig, menade krypgrundsavfuktare (ett företag skall installera denna men de ville/kunde inte göra inspektionsluckan)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.