Hej!

Håller på och planerar för en badrumsrenovering i en bostadsrätt. Ska göra så mycket som möjligt själv förutom tätskikt, plattsättning, vvs och el. Är helt grön på detta så det blir verkligen en utmaning... :)
Naturligtvis vill jag försäkra mig om att följa alla branchregler så att det inte blir några problem med försäkring mm. om något skulle hända.

I dagsläget ligger en koppling för inkommande vatten i badrummet och alla rör är utanpåliggande. Vill gömma alla rör så mycket som möjligt och har då kommit fram till att en inspektionslucka för rörkopplingarna är bäst att sätta i garderoben bredvid där vattenledningarna kommer ifrån.
Garderoben är ju inget våtutrymme, är det ändå ok att ha kopplingarna där? Måste de vara inbyggda eller kan de ligga utanpå väggen? Om jag bygger in dem i väggen bakom en lucka, måste jag ha skvallerrör eller kan jag installera något fuktlarm?
Finns det färdiga små "skåp" med lucka som man kan bygga in? Var köper man det isåfall?

Tacksam för tips!

Mvh/Nicklas
 
Haha... upptäckte precis, efter att ha öppnat upp ett inspektionshål, att jag inte har någon reglad vägg. Gipsen sitter direkt på plankväggen. Då jag antagligen kommer att sätta de nya väggskivorna direkt på plankväggen finns det inget utrymme för några rördragningar. :(
Är det ok att dra rör under golvet? Under golvspånet alltså?

Mvh/Nicklas
 
Antar att det är ok att dra vattenledningarna under golvspånet sålänge det inte finns några skarvar där?

Ingen som kan svara på om det är ok att ha rörkopplingar i garderoben? Synliga alltså.

Jag har också en vattenradiator med ledningar som går upp genom golvet. Ska kolla med brf. om det är ok att ta bort det helt eftersom det aldrig ger någon värme (behövs inte heller, dessutom ska jag ha golvvärme). Fast hur gör jag med vattenledningarna då? Är det ok att koppla ihop dem och gömma dem under golvspånet?

Mvh/Nicklas
 
Dolda rör utan skarv är ok.

Synliga kopplingar är ok. Kanske du skulle sätta en balja under med skvallerrör ut på golvet utanför garderoben.

Bara att plugga/brygga dessa. Har för mig att man får skarva värmerör dolt men är ej säker (är ju inte proffs ;) ) Tänk bara på att när du tar väck elementet kommer allt vatten som är ovanför ut och är du inte "snabb" så kan det bli betydande mängder.
 
Kanon!

Finns det "baljor" att köpa som är avsedda för skvallerrör? Istället för skvallerrör kanske man kan lägga ett fuktlarm i "baljan"?

Får väl snacka med röris ang. värmeröret. Tack för tipset om vattnet. Får väl lossa på det när jag fortfarande har plastmattan och brunnen intakt.

Har tänkt att låta vattenledningarna till handfatet gå från garderoben, under golvet, till andra sidan. För att slippa dra röret upp genom golvet till handfatet hade jag tänkt att såga ur ett par spår i plankväggen. Går det att göra så? Kanske det blir problem att få till böjen där uppe?

Mvh/Nicklas
 
Funkar väl med en bigpackkartong om man är åt det hållet annars duger väl vilken plastbalja som helst antar jag? Viktigaste är att vattnet verkligen rinner i baljan och inte utmed rören.

Larm antar jag är lika bra som skvallerrör. Kanske bra att testa det någon gång då och då bara. Men röret vet man ju att det aldrig falerar som ett larm kan göra.

Om rören sitter ordentligt fast och tätkikt osv är som det ska går det säkert bra.
 
Gött!

Tack för hjälpen!

/Nicklas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.