Hej, behöver man ett helt skåp med tät botten för att skarva rör till värme i vägg?
Förstår att det är säkrare med men alla skåp jag hittar är så djupa(95mm). Det är också långt ifrån rum med tätskikt så "spillröret"s funktion är ju försämrad.

Borde inte en väggkonsol och fördelare räcka i vägg och sen en vanlig lucka?
 
Är du säker på att du inte får bygga in skarven?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är du säker på att du inte får bygga in skarven?
Jag har inte läst något om att det är förbjudet och har hört att det är OK egentligen, men då är väl en enkel lucka bättre.
 
S
En lucka är aldrig fel, släng i en läckagevarnare i botten så blir det nog bra. Vill du göra det ännu bättre kan du pensla på tätskikt i botten också. Och göra en variant på bilden nedan utan skvallerröret. Det som blir lite jobbigt är väl att täta mot rören bara.

Jag är inte rörmokare, men allt är väl bättre än helt dolda skarvar. Som jag förstår det så är det ok med inbyggda skarvar för värme men att det bör undvikas.


Illustration av ett ventilskåp med rör märkta för kallvatten, varmvatten och cirkulation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lars Strand1 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
@Screew sammanfattade det hela superbra!

Dold skarv på värme bör undvikas även fast det får förekomma.

Det enda som nämns i säkervatten är fördelarrör för värme (typ golvvärmefördelare) som ska sitta i prefabricerat skåp med läckageindikering.
 
  • Gilla
Lars Strand1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.