Någon som har en susning om vart man köper inspektionslucka för betonggolv. Jag var på den där butiken där det står "Fråga en som vet" på ryggen och de hade ingen aning. Suck!:mad:

Och vet man inte där, så vet man garanterat inte på K-rauta heller som är mitt andra alternativ. Ännu mera suck. Det är fan skandal att man får ens jobba i en byggbutik och knappt veta vad som är fram och bak på en hammare.

Jag ska fixa till ett betonggolv på ca 8 kvm. I golvet sitter det en ingjuten inspektionslucka för rensluckan till avloppet. (gjutjärn) Eftersom det legat en limmad plastmatta på golvet så är det klister kvar + ludd. Tänkte helt sonika lägga något billigt klinker över detta eftersom vi inom något år kommer att bila bort skiten, isolera och lägga in vattenburen golvvärme. Men det får bli en senare historia.

Hur fixar man denna inspektionslucka på bästa sätt? Klinkern + fixet gör ju att luckan som idag är ingjuten i betongen blir försänkt och man får en kant. Kan man sätta en ny lucka i samma storlek ovanpå eller ska man bila bort den gamla och ge sig på att fixa en ny kant osv?!??!?! Och som sagt, vart köper man inspektionsluckor för klinkergolv??

tips tagis tacksamt emot.

:D
Erber
 
Hur stor är luckan? På ett jobb vi gjorde så la vi vanliga slukrister (golvbrunnssilar) fast med slätt lock men dom är ju 20*20cm kanske för litet?
 
Kolla med bauhaus har för mig att dom hade sånna luckor där. Annars bör dom veta på en rörgrossist. typ dahl
 
Ekesiöö i Bromma har såg jag. Inte så vackert i badrum kanske med durkplåtsmönster. Annars är det en smal sak för en svetsfirma att fixa en vinkeljärnsram att gjuta fast och ett passande plåtlock och fyra skruvar.
Om det bara skall höjas med klinkertjockleken behöver du väl bara längre skruvar och något lämpligt att lägga mellan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.