Hej,
Jag har många björkar och granar på/kring tomten som börjar bli till åren. De har grenar om är döda och går av och en gran välte i höstas. Min fundering är nu om det finns någonstans/någon man kan vända sig till för att inspektera vilka träd som är risk att ha kvar?
Några av dessa stora björkar stå väldigt nära stugan och det vore tråkigt om det välte över stugan pga att det är dåligt, och borde tagits ner. Det kanske även är så att inte försäkringen gäller om detta skulle ske pga att träden är i dåligt skick.

Tack på förhand.

Niclas
 
Vilken riktig trädfällare som helst kan inspektera dessa träd.
 
D09
Om de är nära kraftledning kanske näthatare tar ner denna kostnadsfritt

Edit

Nätägaren 🙈
 
  • Gilla
TryBran och 1 till
  • Laddar…
M
Känner du ingen gammel bonde som bor i närheten? Där brukar det också finnas kunskap om vilka träd som är "på väg", behöver tas ner eller ser ut att må bra...
 
Hemmakatten
Gamla björkar blir gärna ruttna/murkna inuti, har jag fått lära mig av en arborist. Dock svårt att se på utsidan om man inte är "i branschen". Så det är en bra idé att få någon att kolla träden.
 
Hemmakatten skrev:
Gamla björkar blir gärna ruttna/murkna inuti, har jag fått lära mig av en arborist. Dock svårt att se på utsidan om man inte är "i branschen". Så det är en bra idé att få någon att kolla träden.
Jag hade träd koja på en sådan björk. I vintras blåste den ned och visade sig vara i rejält dåligt skick. Det omöjligt för mig att förutse så va försiktigt.
 
Det finns trädborr att köpa som borrar ur en liten kärna, där kan man se om trädet är ruttet eller ej.
Antingen köper man ett sådant tex. på Skogma eller någon annan firma som säljer jord- och skogsprodukter eller också vänder du dig till närmaste skogsbolag och frågar om du får låna ett.
 
Det brukar gå att se på en björk att den är dålig inuti, rötan brukar vanligtvis gå ut på utsidan någonstans. Missfärgningar, gärna mot det svarta hållet, är något att hålla utkik efter. Granar kan vara värre, de ruttnar inifrån utan att det behöver synas på utsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.