Vi har köpt hus med sadeltak med papp som är lagt 1996. Besiktningsmannen sa att taket var i hyffsat skick men att vi behöver inspektera det noga ett par gånger per år för att upptäcka när det är dags att lägga om.

Eftersom jag inte har någon kunskap om tak så undrar jag egentligen hur pass lätt det är att göra en vettig okulär besiktning själv utan någon tidigare kunskap? Målet måste ju vara att upptäcka problem redan innan man får problem med råsponten. Kan det läcka genom små sprickor under lång tid och ruttna rejält innan det syns tydligt utifrån som en bubbla eller så eller det blir oftast en bubbla i pappen direkt så man har tid på sig att åtgärda?

Större hål och papp som släppt osv upptäcker man såklart men just dom små sprickorna i ett gammalt tak som jag är osäker på hur stor chansen är att man faktiskt kan se?
 
Är inte så kunnig heller. Men jag tror att det syns rätt tydligt innan sprickor o hål är så allvarliga att det blir akut att byta. Man får komma ihåg att det ligger ett lager underlagspapp också. Även om ytpappen läcker lite så kommer inte vatten in till råsponten.
 
Om det är fråga om en tvålsgstäckning med papp, kan man nog räkna med en livslängd på max 40 år. Det är hopplöst svårt att se läckor utifran. Kolla på yttertakets undersida istället.
 
Yttertakets undersida går tyvärr inte att inspektera. Det är öppet upp till nock. Ångspärr, isolering och liten luftspalt inga inspektionsluckor. Skulle vara om man sticker in kamera eller sensorer i luftspalten via ventilerna i takfoten. Känns lite extremt eller är det något som faktiskt görs ibland?

Har en känsla av att man kommer börja slänga in trådlösa sensorer för fukt, temperatur, vibrationer luftflöde, luftkvalitet osv osv lite överallt närmsta åren för att upptäcka problem innan dom utvecklas till dyrare problem. Tekniken finns redan det är väl bara en fråga om att det ska slå igenom i just denna branschen. Är det något man märker att det är på gång?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.