Hej!

Här kommer en fråga från en nybörjare...vi har köpt ett hus som är byggt -64 och har självdrag men problemet är att vid dom flesta ventillations hålen så har insektsnätet rostat/gått sönder. Är det någon som har ett smart sätt att byta ut det nätet utan att behöva riva bort det gammla intagsgallret och mura dit ett nytt?

Vore hemst glad för snabbt svar för min "bättre hälft" är lite nojjig att allt ska komma in där t.o.m kaniner snart tror jag :)

Mvh
Totte
 
Känner igen problemet :)
Är även jag nybliven husägare och har nyligen gått igenom alla ventilationshål och "säkrat upp" dessa. Jag skaffade insektsnät på rulle och häftade fast med häftpistol så djupt in i ventilationshålet som det gick. Blev hyfsat bra tycker jag. Finns säkert andra (bättre!?) sätt att göra det på.

Noterade dock att det nät jag skaffat, som var tillverkat i ngt plastmaterial, inte håller Getingar ute ialla fall. Jag har nämligen försökt bli av med ett getingsammhälle som håller till under taket under en tid. Igår så tänkte jag försöka spärra dem ute genom att använda insektsnätet och spärra det hål de tar sig in genom. Efter bara ett par timmar hade getingarna dock, genom en gemensam kraftinsamling, lyckads gnaga hål på nätet och fortsatte att flyga in och ut ur hålet tillsynes obesvärade. Så nu blir det till att skaffa insektsnät i metall, var man nu kan få tag på det. Får väl ta och google lite....
 
  • Gilla
sunfred
  • Laddar…
Har samma dilemma själv att det saknas insektsnät i ventilationsluckor och min flickvän tjatar om att jag ska fixa det men har inte kommit på nåt bra sätt att få det helt skottsäkert.. dock är det väl bättre att ett som sitter dåligt är bättre än inget alls, funderar på att bygga nån ram att sätta det på och sedan inifrån trycka det så långt fram mot gallret som möjligt.

insektsnät av metall hittar du på närmaste byggvaruhus, svårare än så är det inte. =)
 
Hej
Och tack för dom snabba svaren... problemt är alltså hur man ska fästa det där nätet på ett bra sätt för det är ju bara betong där. Fattar inte att man inte bara kan skruva bort framsidan och byta nät....gick dom aldrig sönder tidigare eller undrar hur dom tänkte :D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.