Jag har läst på forumet om vad som går att läsa om insektsnät, men inte fått fram svar som jag är behjälpt av.
Jag är i startgroparna att byta lockläkt och måla huset i vår/sommar. Det är illa ställt med skydd mot insekter som tar sig in under takfoten och vidare upp på vinden. Jag har även haft Talgoxar inneboende....
Jag vill ha hjälp och tips på bra nät att sätta upp på väggen mot taket för att förhindra detta.
Även tips på hur jag lättast fäster nätet. Det är ganska trångt att komma åt i vinkeln mellan vägg och tak. Taklutning 45 grader. Hade tänkt fästa nätet utanpå fasadbrädorna, men under lockläkten.
Någon som har bra idéer?
 
Ola78
Vet inte hur mycket hjälp detta är, men så här är takfoten konstruerad på våra hus vi gör. Hoppas bilderna är till hjälp för dig annars få du säga till ska jag försöka fixa bättre bild på hur det ser ut.
 
  • Inklädnad 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inklädnad 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förstår hur du menar, men jag har ingen inbyggd takfot så det är trångt att fästa ett nät upp i spetsen mellan vägg och tak. Det är därför som jag gärna vill ha hjälp med hur jag ska göra.
 
Ola78
Ja det blir ju svårt att göra som jag ritat om du inte har inbyggd takfot. Du kanske kan göra så här att du sätter en lockstöt som du klämmer nätet mot panelbrädorna med, drar nätet vidare på takstolen och viker upp det runt takfoten där du klämmer fast det med takfotsbrädan, kan detta vara en lösning tro? Har gjort lite bilder igen så det är lättare att förstå:D
Skulle laddat upp en till men det ville inte funka, men du kanske klarar dig med dessa annars ska jag försöka lösa det.
 
  • Takfot 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takfot 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hmmm....det är ju också en lösning....men det blir mycket nät om jag ska klä in takstolarnas nederdel. Blir inte vackert ut mot gavlarna heller....tål att tänka på lite.
 
Ola78
Ja, det kommer inte bli jättesnyggt med så mycket nät synligt. Skulle det vara för mycket jobb att klä in takfoten och lämna en springa så som jag ritade på första bilden? Då kan du klämma nätet mot änden på takstolen och sen mellan inbrädningen och takstolen. Då behöver du ju dessutom inte så mycket nät, bara så det täcker springan vid takfoten.
 
Hur gör man med luftspalten på lockläktspanel? den blir kanske 5-10mm bred (mellan bottenbrädorna) ska man skydda den också så inte t.ex. getingar eller humlor kommer in och kan bygga bo bakom panelen?

Blir typ ett lååångt metallnät eller perforerad u-plåt (bred som bottenbrädan klämd mellan baksida av bottenbrädan och lockstöt) i ovankant och nederkant?

Fast efter ett par minuters fundering, det går ju inte att klämma bakkant av bottenbräda i ovan och underkant finns inget bakom den översta biten :/
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.