Hej!
Är det någon som installerat en insats i en plåtkamin från 1970-taket? Skulle effekten bli bättre och lönsammare med insats? (Bild på kaminen bifogas.) Jag tycker att den i nuläget ger bra värme, men min svärson tycker att jag eldar för kråkorna.
Hoppas att någon vet!
 
  • En eldstad inomhus med brinnande ved, glasskärm, mörk omgivning, hemtrevlig atmosfär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Ankikatt skrev:
Hej!
Är det någon som installerat en insats i en plåtkamin från 1970-taket? Skulle effekten bli bättre och lönsammare med insats? (Bild på kaminen bifogas.) Jag tycker att den i nuläget ger bra värme, men min svärson tycker att jag eldar för kråkorna.
Hoppas att någon vet!
Byt ut hela skrället istället. Om du ska elda för att Spara pengar krävs gratis ved , vid myseldning kvittar det om du byter.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Undrar om det finns någon insats som skulle få plats där, troligtvis inte. Det är nog bara att gilla läget och elda förnuftigt. Eller det dyra med att sätta in en ny spis.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Byt ut hela skrället istället. Om du ska elda för att Spara pengar krävs gratis ved , vid myseldning kvittar det om du byter.
Jag har gratis ved. 😊
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Undrar om det finns någon insats som skulle få plats där, troligtvis inte. Det är nog bara att gilla läget och elda förnuftigt. Eller det dyra med att sätta in en ny spis.
Jag har funderat på det också, alltså att byta spis. Jag ska kolla upp lite priser. 😊
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A Ankikatt skrev:
Jag har gratis ved. 😊
Har du gratis ved så kan du ju elda för kråkorna. Vad spelar det för roll? Eller tänkte du sälja en del av veden och med den vinsten bekosta en ny och effektivare kamin?
 
E Einh skrev:
Har du gratis ved så kan du ju elda för kråkorna. Vad spelar det för roll? Eller tänkte du sälja en del av veden och med den vinsten bekosta en ny och effektivare kamin?
Bara för att veden är gratis, så vill jag inte slösa.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.