Hej!

Undrar om det finns en insats till öppna spisar som man kan ha öppna dörrar på man kan få den där mysfaktorn som min sambo eftersträvar?

Alltså en insats som fungerar och värmer men som man vid behov kan elda med öppna dörrar så det blir mysigt.

Hoppas ni förstår hur jag tänker. :)
 
jontesjostrom skrev:
Hej!

Undrar om det finns en insats till öppna spisar som man kan ha öppna dörrar på man kan få den där mysfaktorn som min sambo eftersträvar?

Alltså en insats som fungerar och värmer men som man vid behov kan elda med öppna dörrar så det blir mysigt.

Hoppas ni förstår hur jag tänker. :)
Det närmaste jag kan komma på är dessa glasluckor som man murar in i öppen spis. Det kanske finns motsvarande insatser.

http://www.spisgubben.com/ovrigt/glasluckor.htm
 
Stickan56
Vitsen med en insats går ju förlorad om man eldar med luckorna öppna. Insatsen är till för att kontrollera förbränningen och öka verrkningsgraden från 10% till 60 - 70%. Om ni bara skall mysa då kan ni väl elda direkt i öppna spisen.

MVH Stickan
 
  • Gilla
Anders Holmstrom
  • Laddar…
Klart du kan öppna luckorna! Sen när ni myst klart så stänger du luckorna och tar vara på energin i veden.
 
Ok,det fungerar att göra så?

Alltså mysa de kvällar då det är aktuellt med öppna dörrar och sen stänga dem för att värma huset? Röken åker ut den rätta vägen även om luckorna är öppna?
 
Ofta hänger det ihop med effektiviteten på kassetterna. En äldre typ av tex roslagsspisen eller jötul mfl gick det bra att ha luckorna fullt öppna även om draget i skorstenen kanske inte var "på topp" men med de moderna som har effektivare förbränningssystem har öppningen vid rökhyllan ofta gjorts smalare, för att sekundärluften lättare ska kunna blandas med rökgasen, och det fodras jä..ligt bra drag för att kunna ha fullt öppna luckor om man inte plockar ut rökhyllan. Myskänslan mot en öppen spis är redan decimerad genom kamininsatsinstallationen så att se brasan genom glaset på tex en Conturakassett panorama kommer inte att ge mindre mys än om luckan skulle vara öppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.