Hej alla!

Första gången jag postar, ser ju allas kunnande på forumet i alla trådar så det är bara att köra. Har ett dilemma... Har rent svårt att sova...:p

Håller på att montera en insats, Keddy 210 i min öppna spis.
Huset är ett sutteräng fr -63, man eldar på övreplan i detta fall. 1.5m uppstick skortsten fr tak.

Den öppna spisen var för låg i öppningen så jag har tagit bort bottenteglet & gjutit med armering för att få ned den ca 7cm för att få bra luftspalter med min keddy. Samt tagit bort de eldfasta stenarna runt om. Har även fått göra lite plats för röret i kanalen.

Tog upp hål för ventgaller ovanför, ska tillverka ett eget rostfritt rökrör som går upp ca 200mm ovanför hålet.

Nu till min fundering, där varmluften ska komma ut (hålet ovanför öppenspisen är väggen utreglad ca. 30-40mm fr murstocken. Stenull, regel och sist spånskiva.Regeln ligger precis i underkant av hålet.

Är det något problem att leda ut varmluften ur detta hål med anseende på brand, eller heta ytor.

Har en fundering på att regla av väggen vertikalt vid sidorna och sätta gips, men undrar om detta är att göra något enkelt svårt bara för att man funderar för mkt?

Annan kontruktiv kritik eller kommentarer mottages gärna!

På bilden sitter formen kvar, ska sedan gjuta en front i betong & putsa allt.

//David


bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kulle
Det är ju semester tider nu, så du får kanske vänta lite extra nu innan du får svar.
Tyvärr har jag inga bra svar till dig :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.