Huset är byggt -75 och har en öppen spis i källarens gillerstuga som inte har används på väldigt många år.

Min fundering är om det går....och om det finns någon som kan dela med sig av sin erfarenheter kanske....om vad man ska tänka på innan man sätter in en "kamin-insats"

Självklart ska jag ta upp detta med en sotare men finns det någon på denna hemsida som har några tips eller erfanheter så dela gärna med er så mottages det med glädje!!

// Elias 07
 
Jag har precis satt in en insats från Jotul i öppnaspisen.
Först var sotaren här och kollade att allt såg bra ut. Sen kom firman hem och kollade att modellen vi valt passade och att det inte var några andra hinder. Efter det beställde dem insatsen och sen kom dem och monterade den. Efter det kom sotaren ut och besiktigade installationen.
Det ända jag behövde göra själv var att måla igen där dem satte in ett galler i skorsten för att släppa ut värmen i rummet och där dem tog upp ett hål för att få tätt kring röret som går från insatsen in i skorstenen.
 
Om skorsten fortfarande är tät är den en enkel sak att få installerad.
Vår skorsten som inte varit använd på 20 år läckte lite, så den behövde slammas på insidan. Inget stort problem, och samma kille som installerade kasetten slammade skorsten.
Tänk på att inte välja för stor kassett. Vi valde en stor för att hålet i spisen är så stort. Vi tyckte det skulle se konstigt ut med mycket luft runt om. Problemet nu är att de blir för varmt när vi eldar. Vi kan bara elda en halv brasa, och stoppar vi i mer måste vi nästan öppna fönstren. Man kan inte heller stoppa i för lite, för då vill det inte brinna ordentligt.

Tänk efter med andra ord hur stor ni behöver, och hellre lite för liten än lite för stor. Det är ju trevligare att elda fler små brasor.

Keddy är ett vanligt märke som många verkar nöjda med. Vi valde sverigekassetten och den fungerar också bra.
 
Och vi har en Roslagsspis som också fungerar bra, blir överraskande varmt av ett par brasor med stumpar från bygget som blivit över.
I vårt fall valde vi att dra en rostfri slang i skorstenen istället för att slamma om den, dyrare men enklare och ffa går det fortare. En kompis (som jobbar med sånt) hjälpte mej och vi drog slang, tog upp hål för galler framåt och installerade spisen på en eftermiddag.
I Uppsala krävs bygganmälan märkte jag när sotaren rapporterade in till stadsbyggnadskontoret att han provtryckt och kontrollerat installationen, kan vara idé att kolla i förväg.
 
Jag valde mellan Keddy (den större) och Contura. Valet föll tillslut på Conturan, då grannen som har Keddyn svor över att han inte kunde vara i samma rum när han eldade pga värmen. Jag ville ha en kassett som fyllde upp den öppna spisen, men samtidigt kunna vistas i rummet. Jag måste säga att jag är jätte nöjd...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.