Hej!

Vi ska bygga nytt hus efter egen ritning och får då fria händer att planera och inreda köket helt och hållet.

Jag vill gärna ha tips på hur jag kan lösa följande i ett kök som har måtten 4,20 × 5,70.
Dörr från hall 1,5 m ner från övre högra hörnet (inner långsida)
Två fönster nedre kortsida (symetriskt)
Ett fönster ovan diskbänk ytter långsida (valfri placering).

Köket ska innehålla köksö, hel kyl/sval och frys samt ett högskåp med diskmaskin i arbetshöjd.

Jag har kört fast och får inte till det :-/
 
Tror att svarsfrekvensen skulle stiga högst betydligt om du kunde lägga in en skiss över rummets grundförutsättningar så man slipper sitta och fundera över om man fattat hur själva ritningen på rummet ser ut :)

MVH//Christina.
 
Jag har ingen hemsida så jag kan inte infoga bild :(

Dock har jag bild som jag kan skicka till intresserade :)
 
Du kan skicka den till mig, om du vill.

Jag skickar min mailadress till dig i ett PM, så får du avgöra själv :)

MVH//Christina.
 
Tack för hjälpen :)

Jag har skickat bilden till dig.
 
Fundera på det här :)

Jag börjar från övre högra hörnet på 4,2 m väggen och går åt vänster mot ytterväggen med fönstret:

10passbit(för frysdörren) - 60Frys - 60K/S - 60bänk(lådhurts)/60överskåp - 60häll+ugn/60fläkt - 80bänk(lådhurts)/80öv.sk - 90hörnsk/80öv.sk+10pass vid överskåpsradens slut(för att kunna öppna dörren).


* passbitarna kan man ju anpassa efter behov, tog bara jämnt mått nu då detta bara är en grovskiss, vet inte heller om du vill ha fläktkåpa eller liten utdragbar under överskåpet, kåpa kräver nästan lite "luft" på vardera sida för att bli snyggt så isf. kan man anpassa överskåpsraden.

*Med det här förslaget får du en avställningsyta på 60 cm till hö om häll, viktigt för att slippa belamra den huvudsakliga arb.ytan till vänster på 110 cm mellan häll och hörn (innan diskbänken) med tex. varma plåtar.

* Till vä om häll/ugn en arb.yta på 110 cm. fram till hörnet (+ytterligare 60 cm i hörnet mot vägg), skulle själv anv. mig av en lådhurts på 80 cm efter häll och ugn och ovanför den ett 80's ö-skåp, sedan karusellskåp på tot 90 cm och ovanför det ytterligare ett 80's ö-skåp sist passbit på väggen för att få upp skåpdörren ordentligt.
Alltså inget (fult ;)) hörnöverskåp som avslut på väggraden.

Sedan fortsättningen från övre vä hörnet och ned mot matbordet vid 2-fönsterväggen (här tänker jag mig bara bänkskåp, dvs. inga överskåp på den här väggen då du har fönstret istället):

90cm karusellskåp - 80 diskbänkskåp - 40's 5-lådehurts - 60DM

Här skulle jag nog inte avsluta med DM i ett högskåp utan välja ett halvhögt skåp istället med tex. en träskiva som toppskiva, ger ett öppnare intryck och man ser mer av fönstret från matplatsen.

Det enda jag personligen saknar nu är ett skafferi, men det hade du inte med på listan så du kanske inte vill ha nåt sånt(?), men vore det mitt kök så skulle jag placera ett skafferiskåp fristående en liten bit ifrån DM-skåpet, tycker inte det behöver vara 60 djupt räcker gott med 45-50 cm djupt MEN minst 80 brett och gärna på ben/benstativ för att inte ge ett så klumpigt och kompakt intryck, dubbla dörrar och gärna med frostat glas, ser dessutom snyggt ut när man ser det från döröppningen.

Sist, men inte minst ;), köksön:

Den blir svår att beskriva med ord :-/, men jag försöker.
Två 60's bänkskåp stående bredvid varandra (nästan exakt mittemot häll/ugn och 60skåpet bredvid kylen), placerade så det blir 110-120 cm fritt mellan häll och ö, 120 cm fritt mellan köksön och diskbänksraden och 120 cm fritt på andra sidan köksön och fram till dörröppningen.
Nedanför (mot matbordet) det vänstra skåpet(det som är nästan mittemot hällen) en 40's lådhurts (60 djup) ställd med lådöppningarna mot DM, dvs i vinkel mot de två 60's bänkskåpen.
Ovanpå de tre skåpstommarna en bänkskiva som då blir ca 120 cm mittemot häll (över två 60's skåp) och 120 ner mot matbordet vilket ger ett överhäng på ca 20 cm nedanför 40's lådhurtsen.
Detta skulle ge en bänkyta på 120x120 cm om man placerade skåp under hela skivans yta, MEN det ger köksön ett för klumpigt intryck samt att passagen ner mot bordet från dörröppningen upplevs onödigt trång.
Runda därför det "hörn" av skivan som saknar skåp under (som basen på en tårtbit ungefär), detta ger dig en utmärkt halvrund yta att ha 2-3 barstolar vid (passar bra som frukostplats eller för ev. barn att äta mellis vid) iom. att det blir plats under skivan för benen vid det avrundade hörnet.
Detta upplägg ger dig 2,7-2,8 m från köksöns nederkant till fönsterväggen, mao. gott om plats för ett rejält matbord med stolar utan att det blir det minsta trångt.

Man kan tänka sig att använda de två 60's bänkskåpen i köksön som grytlådor, men jag skulle personligen föredra tex. två grunda lådor bredvid varandra på vardera 60 cm bredd högst upp under skivan, för att sedan ha hela bredden på 120 cm (dvs. under lådorna) sas. "öppet" med tex. gallerhyllplan för grytor och andra skrymmande köksapparater.
Fördelen med det är att du inte behöver öppna luckor/lådor i köksön mot ugnsluckan, iom. det så upplevs utrymmet mellan skåprad och köksö rymligare, men det funkar utmärkt (med 110 cm mellan skåprad och ö) med grytlådor också, ngt sämre med hela luckor, i det fallet skulle jag utöka till 120 cm mellan häll och köksö.

Du milde vilken roman detta blev :-/, undrar dessutom om det ens går att förstå hur jag menar, en bild säger sannerligen mycket mer än tusen ord ;)

MVH//Christina.

 
Tack för alla tips :)

Jo, vi vill ha skafferi (vad ska man annars göra av all mat :)), gillar idén med att ha ett fristående skafferi. Tror det kan bli riktigt snyggt. Var ett tag inne på att göra ett skafferi man kan gå in i och stjäla lite av utrymmet i kontoret ...

Jag har ritat in det i min bild och tycker det ser rätt bra ut!

Vi vill ha en extra vask i köksön så att 2 personer smidigt kan göra mat tillsammans. Men den får plats utan bekymmer i ett av 60 skåpen.
Gillade även idén med att runda av ett hörn på köksön, det är bla där jag kört fast, det har blivit trångt och klumpigt när jag försökt få till det.

Jag är lite osäker om DM ska stå i högskåp eller mellanhögtskåp. Har man den i högskåp kan man klämma in micron ovanför.

En bild säger sannerligen mer än tusen ord ;D

 
Milli skrev:
Jag är lite osäker om DM ska stå i högskåp eller mellanhögtskåp. Har man den i högskåp kan man klämma in micron ovanför.
Det är ju visst och sant :), hur högt upp kommer micron isf.??

MVH//Christina.
 
Jag hade tänkt få microns undersida i linje med överskåpens undersida och sedan DM rakt under. Då blir det enhetligt och inte "plottrigt".

Då får man upp DM till en bra arbetshöjd.
Jag har inte fattat varför folk är så måna om att få ugnen i arbetshöjd men inte DM. Iallafall i min familj använder vi DM oftare än ugnen :)

/Milli
 
Milli skrev:
Jag har inte fattat varför folk är så måna om att få ugnen i arbetshöjd men inte DM. Iallafall i min familj använder vi DM oftare än ugnen  :)

/Milli
Visst har du rätt i det, så är det även i vår familj ;)
Nu har vi iof. varken den ena eller den andra i upphöjt läge och det funkar utmärkt det med.
Jag vet inte vad det är med upphöjd DM :-/, men jag tvekar av någon anledning som jag egentligen inte begriper, men det kommer sig troligtvis bara av bristande erfarenhet ;)

MVH//Christina.
 
Jag föreställer mig att en upphöjd diskmaskin skvätter mer och längre bort än en på golvet. Dvs. eftersom man "häller" ut ev vatten-kaffe-mjölk skvättar från en högre höjd... men jag kan ju ha väldigt fel ???
 
Höjden från kopp till DM är ju densamma. Det som skiljer är att du inte behöver böja dig ner.
Men det är klart häller du 1 liter vatten i diskmaskinen skvätter det nog längre än om den står på golvet ;D

Jag har flera kompisar som renoverat kök och de säger att det bästa de gjort är att höja upp diskmaskinen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.