Förrutom Marlenes tips kan jag tipsa om Svedbergs katalog "Badrumsboken 2002" samt Gustavsbergs katalog "The House of Villeroy & Boch". Oavsett om ni väljer att köpa något från dessa båda leverantörer  eller inte så är iallafall katalogerna fulla med inspirerande bilder etc.
 
Svår fråga, det beror ju på vad ni har för smak annars. Den vanligaste färgen i svenska badrum verkar vara blått. Skall det vara stora eller små plattor?
Skall det vara klatschiga moderna färger eller mera neutrala stilrena?
Mycket färg kan kännas varmare, men man kan också tröttna på det i längden, neutralt kan vara tråkigt och/eller kallt men lättare att piffa upp med nya handdukar.
Man kan även leka med hur man lägger plattorna, på väggarna och/eller golvet. Dekorränder, bård, dekorplattor etc. Små plattor får rummet att kännas mindre, stora större.

Vi valde länge och väl och till slut blev det grafitgrått på golvet och naturvitt på väggarna. Väggplattorna (20cmx25cm) har glasyr i två olika blankhetsgrad, mattare bakgrund och blankare fyrkanter som mönster, så mönstret syns i släpljus. Smal dekorrand högt upp med terrakotta, silver, ockra och två nyanser grått (svårt att förklara om man inte ser det).
Golvplattorna skall läggas 10cmx20cm plattor i en ram runt golvet och 20cmx20cm vriden 90 grader till ramen resten av golvet (diagonalt alltså.).

Tillverkare: golv http://www.revigres.com
väggar http://www.cerviva.it (stylad sida med lite innehåll tyvärr)

Till syvende och sist är det ju pengarna som styr också. Man skall hitta något som man kan stå ut med i ett antal år och som inte ruinerar en.

Vi köpte, lånade och fick en massa inredningstidningar, bl a Hus och Hem
och Kök och badrum under nästan 5 års tid innan vi satte igång med bygget.
Jag tror att vi besökte nästan alla kakelsäljande företag i Göteborgstrakten bara för att samla på oss broschyrer och se de olika visningsmiljöerna som fanns.

/ama
 
Ett tips är att kika i övriga badrumsleverantörers kataloger, Vedum bad, lfö, Ido, Gustavsberg m.m.
De visar fina miljöer där man kan få inspiration.

Smaken är som baken. Skulle hoppa över mörkblått och vitt eftersom det har varit "inne" så länge. Snart blir det nytt och då ångrar man sig säkert.

Vi kör på den neutrala/klassiska stilen med lite olika stilar på gäst toa och det "stora" badrummet. På så sätt tror jag att man inte ångrar sig och badrummet kan kännas fräscht i många år. Dessutom kan man förnya med övriga inredningsdetaljer som är lite billigare.

Gäst toa/dusch blir vitt kakel i matt och halvblankt (samma som er Ama - vad lustigt) samt beige golv och en "bård ca. 50 cm bred i samma färg som golvet men mindre plattor som går upp från golv till tak precis där handfat och spegel kommer att sitta. Blir som en liten inramning och rolig detalj.

I stora badrummet har vi två alternativ. På båda kommer vi dock att ha duschhörnan i avvikande färg och material.

Skulle jag ha massor med pengar skulle det bli den asiatiska stilen med stooora plattor och mycket trä. Har hittat en miljö som är helt underbar - dock kostande endast handfatet 11 000:-.....det går bort!
Har också sett ett ashäftigt badrum i en katalog - kommer ej ihåg vilken - där allt gick i svart, vitt och en skön varm gul färg. De hade lekt lite med uppsättningen av kaklet. Det var jättesnyggt men påminde lite för mycket om ett AIK rum så min sambo sade bestämt NEJ. Nu har vi bestämt att göra ngt. liknande fast i andra färger...

Lycka till,

Anna


 
Lite tillägg till min tidigare postning:

Var lite trött igår när jag beskrev golvet...45 graders vinkel såklart.
Kul att det fanns flera som köpt kakel från Cerviva! Vi hade tur, Wennstams kakel hade rea på en utgående platta så vi köpte 23 kvm för 150 kr/kvm istf 360 kr/kvm...och eftersom priset inte sved speciellt mycket så köpte vi med god marginal, kan ha sönder rätt många plattor innan det blir kris.

Det som var jobbigast med kakel/klinkervalet var att smaken ändrades ju mera man såg olika stilar, det som var helt ok i början blev ganska ointressant efter
ett antal månaders velande. Det jag försöker säga är att man skall sova några nätter på saken innan man köper.

/ama

/ama
 
Instämmer med föregående talare.
Just de utrymmena är fruktansvärt jobbiga och dyra att ändra på.....

 
Vi i Villa tidningen kom idag, den var det mycket badrumstips i!

 
Vi kommer att ha blått och vitt i både badrum och dusch. Dock i olika varianter, klassiskt. Jag älskar blått.

I dusch/WC vitt vågigt kakel på väggen och blå mosaik på golvet. Utrymmet är ca. 3,5 kvm.

I badrummet på övervåningen blir det blå plattor på nedre delen sedan en bård och vitt kakel upp till taket. Sedan skall vi diagonalsätta terrakottafärgade plattor på golvet 10x10. Badrummet är 11,5 kvm.

Mvh

Annika
 
Hmm, konkreta förslag:

Vit-blått badrum (kan vara annan färg istf blått):
--------------------------------------------------------------------

Vägg: vita hamrade plattor över hela väggen, väggen delas i brösthöjd med mörkblå dekorrand, över dekorranden vrids de vita plattorna 45 grader så att de sitter diagonalt.
Golv: samma mörkblå färg som dekorranden på väggen
eller
vita plattor där varje hörn kapats så att det sitter en liten mörkblå fyrkant diagonalt där fyra vita plattor möts.

Fördel: hyfsat neutralt, men inte helt sterilt heller.
Nackdel: mörkblått golv kan bli mörkt, kalkfläckar syns bra, vita plattor på golvet är svåra att hålla rena, gyttja syns bra. Lite dyrare med de blå fyrkanterna.

Skall fundera lite till på vilka alternativ vi har funderat på men som det av olika anledningar inte blev. Just det här blev det inte eftersom vi råkade se
Ceramica Viva-plattor när vi nästan hade bestämt oss för vit-blått.

/ama

 
I Trivselhus visningsvilla i Göteborg finns det ett badrum som jag tycker är jättefint. Lite för turkost i verkligheten :-/, men på bilden på hemsidan är färgen bättre. :)
http://www.trivselhus.se/inside.asp?
välj "visningshus" och Göteborg.
 
Varför vill man ha glasad bastudörr? Det har jag aldrig fattat. Vad är funktionen?? Då sitter man ju liksom i ett skyltfönster. Grejen med att basta är ju både fysisk och mental avkoppling, och helst ostördhet. Känns obefogat? Men jag kanske är pryd och stofilig?!
 
Vi ska ha glasad bastudörr, för genom den ser vi ut till havet när vi badar bastu.

Det är ju inget badhus med massor med folk som springer omkring utanför, utan antingen badar man själv och låser dörren till toa eller med folk som man vill bada med.
 
Byggare Babe skrev:
Varför vill man ha glasad bastudörr?
Bra om man är rädd att bli inlåst :surprised:
Det ger mer rymd till bastun, tar bort "gå in i ugnen"-känslan.

Vill du/ni vara ifred - lås dörren till duschen istället... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.