Har du ingen trappa någonstans? För jag förstod det som att det var på ovanvåningen. ???
Vad har ni för golv?
Vardagsrum%202.bmp
Det mest vanliga är säkert att ha soffgruppen på höger sida och då skulle jag nog placerat soffan 90grader mot balkongen längs 3m sidan ett ovalt soffbord och två sköna fåtöljer mitt emot. Bakom fåtöljerna ett sidobord och ovanför den en vägg-tv.

Datorhörna och syhörnan skulle jag placera längs 465cm väggen. Två likadana skrivbord, kanske någon snygg hög bokhylla mellan dem, likadana stolar.

Känns som väldigt tråkiga förslag. Vad har du själv funderat på?

Pernilla
 
Hej!
Trappan kommer upp längs 3m väggen och slutar bredvid badrumsdörren.

Idag har vi en hörnsoffa längs den längsta väggen och 90 grader ut i rummet.
Framför fönstret har vi tv:n och längs 3m väggen en bokhylla med filmer.
I hörnet utanför somrum 1 (bredvid badrummet) har vi ett otympligt hörndatabord och utanför sovrum 2 har vi syhörnan.

Har tänkt på om man ska dela av t.ex. med draperier mot data och syhörna, längs 4,65m väggen pga att det är snetak där, därför kan vi inte ha något högt skåp eller hylla där :(

Golvet är en 20 år gammal matta som vi ska lägga trägolv över. Däremot vet jag inte vad vi ska ha på väggarna, vill gärna ha någon färg.

 
Hej! då undrar jag vad ni har för golv i de andra rummen, eller vad ni har tänkt att lägga in för golv? Jag föreslår att ni har samma golv i alla rum.
Vi har bokgolv i allrummet där uppe, som förra ägaren lagt in. Men vi tänkte inte så mycket på det utan la in björkgolv i ett av sovrummen. Det ser inte så väldigt snyggt ut  >:(  Så jag skulle satsa på enhetligt.
Sedan har jag lärt mig här på forumet att ek och björk är en snygg kombination. Och att både ekgolv och ekmöbler kan se väldigt tråkigt ut. Och så har jag plötsligt ,sedan jag började läsa här, börjat tycka om luftiga möbler och stålben. I år verkar det vara trendigt med mörkt trä som Valnöt och Merbau, något jag också börjat gilla, lättpåverkad som jag är. ;D

När det gäller väggfärger så är jag inte så himla duktig på det. Tycker att vi har klantat oss lite där också. Tycker det är bra att man har färger som dels passar med golven och möblerna och dels med angränsande rum.
Vi har ett gult och ett grönt rum och det är jag inte nöjd med, tycker inte det passar med de mörkbruna fönstrena, listerna, karmarna och dörrarna.
Sedan har vi  ljusgråblått i köket och det är snyggt tycker jag.
I vårt sovrum har vi mycket blått med lite dragning åt grönt och det är jättesnyggt till björkgolvet. Även rött passar med björk.

Ett förslag är att ha två stora bord
http://www.ikea.com/webapp/wcs/stor...p;langId=-11&parentCats=10121*10392*13785
en halvmeter isär eller mittemot varandra 90 grader ut från vänstra väggen
och ha panelgardiner emellan
http://www.ikea.com/webapp/wcs/stor...272&langId=-11&parentCats=10119*10339
-tror att det kan funka att hänga upp även om det är snedtak.
Väggen kan var mörkröd (fondvägg). Sedan följa upp med en mörkröda sitsar på stolarna och en mörkröd matta vid soffgruppen. De andra väggarna kanske ljusbeige. Lite röda kuddar i soffan, tillsammans med kuddar i lite andra färger, kanske svart och beige.
Lite förslag,

Fundera på träslag och färgskala.

Pernilla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.