Hej! Vi har ett charmigt 20 tals hus som jag tyvärr inte får till inredningsmässigt. Då vi flyttade in (för ett år sedan) var vi snabba på att köpa nytt; ny soffa, matta, lampa etc. Allt i svart, grått o vit och i modern stil (ångrar mig, nu när jag bott in mig vill jag bara ha lantligt...). Mkt svarta tavelramar med svartvita foton. Detta blir sterilt och inte alls speciellt hemtrevlig. Har bestämt att ta in en accentfärg för att piffa upp och göra det varmare. Det blev cerist. Är det ngn som har bilder på rum med liknande färgskala? Sätt gärna in dem! och kom gärna med tips
 
Mittt tips är att byta accentfärg :) Cerise passar visserligen till färgskalan, men knappast till husets tidsperod. Färgen är inte heller speciellt lantlig och dessutom så stark att du/ni riskerar att tröttna ganska snart. Och vad tycker mannen i huset? (här gör jag en vild gissning at du är tjej, rätta mig gärna om jag har fel).

Jag hade gått på en mer nertonad rosa i pastellskalan, eller . Ett andra tips är att plocka upp en av Taschens eminenta böcker om 1920-talets design. Sen kan man ju alltid hitta en del inspiration på nätet, se t.ex. KOHLER: 1920s: Color Timeline: Design

Å andra sida, om du nu verkligen bestämt dig för cerise skulle jag komplettera med ytterligare några färger för att få en mer harmonisk färgpalett, kanske något i stil med den här:
1920s Vintage Clothing at Vintage Textile: #6201 Adair beaded velvet dress

Lycka till!
 
Tack för tipsen, det skall jag ta till mig. Vad är det för bok?
 
Hemmakatten
Sälj möblerna du inte vill ha. Köp nytt eller leta begnagnat i gammal stil.
 
Taschen är ett tyskt förlag känt för väldigt kvalitativa och extremt prisvärda böcker inom framförallt arkitektur, formgivning, mode, konst och fotografi. Nu är jag inte hundra på att de har en bok uteslutande om 20-talet, men definitivt flera böcker om 1900-talets inredningsarkitektur och trender. Sök t.ex. på "20th century" på TASCHEN Books: All Titles.
 
Det kan även vara en god idé att ta in ett träslag. Det kan räcka med en liten detalj i trä för att ge värme åt och mjuka upp en miljö. Tex ett par skålar eller ljusstakar på ett bord, ett tidningsställ eller en ram i trä.
 
Hej,
Jag har fått beröm för mitt cerisa v-rum,där jag med moderna möbler försökt att skapa lite sekelskiftes stil.

Mina färger är vita möbler, beige väggar, ek golv och cerisa accenter

se bild
 
  • PICT0049.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.