Håller på o gör om mitt gamla pannrum till tvättstuga då värmepumpen inte tar så mycket plats!

Tänkte göra en lång bänkskiva längs ena väggen, men har det väldigt svårt att hitta en tvättlåda för infällnad. Har hittat en enda på Silvan, kostar ca 1800 kr + ventil mm.
Någon som har några tips?

mvh
Fredrik
 
Vet inte riktigt vad du menar med tvättlåda? Menar du en ho?
Vi ska också inreda tvättstuga och vi har tänkt oss en lång bänkskiva där vi ska ha tvättmaskin, torktumlare och skåp under. I bänkskivan tänker vi ha en ho med avrinningsyta. Vi tänker använda oss av  Ikeas köksskåp,bänkskiva samt ho(Emsen med 1 ho 555 kr).
 
Hej.
Hos Sigro kan du hitta några.

http://www.sigro.se

välj under kategori "tvättbänkar" sedan "Utslagstrat"
där finns några.
Micke
 
:)
Tänkte bara visa hur det blev:
http://fresus.se/cpg144/thumbnails.php?album=10
Skåp köpta på IKEA, bänkskiva likaså, tvättlåda:n blev inhandlad på K-Rauta, bäst och billigaste av alla jag har tittat på, och det följde med allt man behövde.

/ Fredrik

 
fresve: en gammal tråd, men det vore roligt att se hur det blev eftersom vi har ett liknande projekt på gång?
 
Snyggt jobbat! Blev ju riktigt fräscht.

Hur har du gjort med golvet vid pannan? Har du lagt det runt eller fick du montera ner pannan för att lägga under?
 
Jag rev ut oljepannan och tanken på vårkvisten, och ersatte det tillfälligt med en varmvattenberedare, som placerades på vinden ovan pannrummet . Behövde ju ingen värme i huset under sommaren. Sedan kunde jag i lugn o ro planera allt, det var lite meck med att flytta brunnen och plana ut golvet. Skorstenen monterades ner. Jag har alltså klinkers under allt. Jag bytte ut alla väggar till ny gips, vilket gjorde det smidigt att dra om lite el, flytta på lite vattenposter mm. Jag bytte även ut taket vilket gjorde att all rördragning är gjord mellan taket och vinden. Bara raka rör syns till pumpen. Expantionskärl har jag ovan på vinden. Satte sedan glasfiberväv och målade väggarna och taket. Under ett tag hade jag hel hål mellan tvättstugan och vinden ovan.
Pumpen sattes sedan in och kördes på elpatron ett tag innan grävaren kunde komma och få ner slangen. Sedan kopplades det sista ihop, och jag kunde till slut få dit skåpen och bänken.
Dels så hade jag en hög sockel mot väggen där skåpen står, och dels så var jag ju tvungen att få plats med jordvärmeslangarna, vilket gjorde att det är ett mellanrum på 10 cm mellan skåp och Vägg, bänkskivan är 70 cm bred.
Jordvärmeslangarna kommer in under husets sockel, jag fick bila upp ett hål i hörnet av rummet och gräva ur så jag fick in dem.

Lite osammanhängande sammanfattning, men försökte komma ihåg allt jag gjorde.. :p
 
Okej, tack. Jag sitter lite i samma situation fast med ett gammalt pannrum där det redan står en vedpanna och värmepump. Vedpannan åker ut, men värmepumpen hade jag hoppats på att den kunde få stå kvar. Men jag är lite osäker på hur det blir med att inte lägga golv under den...
 
Det går säkert alldeles utmärkt.. Spara lite plattor så du kan göra klart när du någon gång i framtiden skall byta pumpen. Lycka till! :)
 
Tack för stödet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.