Har köpt ut mitt ex ur våran gård. Idag var han äntligen och hämtade sina grejer i verkstan. Men han har också plockat med sig alla arbetsbänkar och inredning som fanns där inne när vi köpte gården. Är det verkligen ok? Vi har inte avtalat att han skulle få det. Är rätt dyra grejer det handlar om. Som jag har nytta av då jag ska hyra ut verkstan.
 
Självklart inte. Har grejerna stått där när ni köpte gården och du har köpt ut honom så förutsätter jag att de ska vara kvar. Har du pratat med honom om detta?
 
harry73
Allt beror på vad ni har kommit överens om, eller vad han tror ni var överens om, vad du tror ni var överens om och vad som står på papper
 
falkn skrev:
Självklart inte. Har grejerna stått där när ni köpte gården och du har köpt ut honom så förutsätter jag att de ska vara kvar. Har du pratat med honom om detta?
Nä inte än. Våran relation är väldigt infekterad. Så vill veta vad som är brukligt först.
 
harry73 skrev:
Allt beror på vad ni har kommit överens om, eller vad han tror ni var överens om, vad du tror ni var överens om och vad som står på papper
Vi har inte diskuterat det alls. Jag tog för givet att det skulle vara kvar då värderingen var med det. Har redan fått köpa loss husets pelletskamin för han fick för sig han skulle ha den i sitt nya hus (han ägde kaminen innan vi flyttade hit). Inget finns skrivet mer än ett bodelningsavtal som säger att jag ska köpa ut honom men han ska få förvara grejer i garaget tills ett visst datum.
 
En relevant fråga är om ni var gifta, eller sambo. Om ni var gifta, så bör bodelningen ha handlat om all egendom ni ägt, och det är då irrelevant vem som ägde vad från början.
 
hempularen skrev:
En relevant fråga är om ni var gifta, eller sambo. Om ni var gifta, så bör bodelningen ha handlat om all egendom ni ägt, och det är då irrelevant vem som ägde vad från början.
Vi var sambo.
 
Det som är fast installerat är en del av huset och ska följa med ägandet av fastigheten (om man inte avtalat annat)

Bänkar i verkstaden kan vara ett gränsfall beroende på vilken sorts bänkar det är. Kan vara stora, tunga och måttanpassade utan att sitta fast och därför ofta lämnas även om man formellt kanske inte måste. Eller mer som en köksinredning som ju ska vara kvar.

Pelletskaminen är utan tvekan en del av fastigheten. Om det inte finns något undantag gjort i avtalet så ska den absolut följa med utan att du betalar extra för den. Helt oberoende av vems den var innan den blev en del huset.
 
harry73
Ingick verkstadsinredning i värderingen, borde de följa med med huset, annars får ni anpassa värderingen. Kaminen är som sagt del av huset och du ska inte behöva betala extra för den
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 1 till
  • Laddar…
Räknenisse skrev:
Det som är fast installerat är en del av huset och ska följa med ägandet av fastigheten (om man inte avtalat annat)

Bänkar i verkstaden kan vara ett gränsfall beroende på vilken sorts bänkar det är. Kan vara stora, tunga och måttanpassade utan att sitta fast och därför ofta lämnas även om man formellt kanske inte måste. Eller mer som en köksinredning som ju ska vara kvar.

Pelletskaminen är utan tvekan en del av fastigheten. Om det inte finns något undantag gjort i avtalet så ska den absolut följa med utan att du betalar extra för den. Helt oberoende av vems den var innan den blev en del huset.

Det är ett pallställ, ett stort plåtskåp (golv till tak) och två arbetsbänkar (stora men ej platsbyggda). Och väggmonterade hyllor. Grejen är ju att dom fanns ju där när vi köpte gården. Nu har jag köpt ut exet. För mer än vad vi gav. Då anser ju jag att allt som tillhör gården är mitt eftersom vi inte kommit överens om annat. Förresten tillhör verkstan/garaget jordbruksfastighet om det spelar roll?

Kaminen har jag redan betalat honom för så det får väl vara så. Går väl knappast få tillbaka dom pengarna nu?
 
Det du har beskrivit är lös egendom, möjligen med undantag för pallställ och hyllor
 
Som sagt det är lös egendom, och därmed räknas det inte till fastigheten vid en bodelning. Men ni har ju köpt in sakerna gemensamt, eftersom de följde med fastigheten vid ert köp (jag antar nu att ni köpte tillsammans?). Därmed äger ni dem tillsammans. Och det borde ha hanterats vid bodelningen.
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Men bara bostad och "bohag" bodelas och detta lär inte kvala in där.
Fast i praktiken har ni säkert avtalat om delning av andra samägda saker samtidigt. Så kanske hårklyveri vad man kallar det. Ville bara påpeka att det inte delas utifrån sambolagen, utan utifrån hur samägda saker allmänt hanteras.
 
Räknenisse skrev:
Men bara bostad och "bohag" bodelas och detta lär inte kvala in där.
Fast i praktiken har ni säkert avtalat om delning av andra samägda saker samtidigt. Så kanske hårklyveri vad man kallar det. Ville bara påpeka att det inte delas utifrån sambolagen, utan utifrån hur samägda saker allmänt hanteras.
Då är ju frågan vad som händer nu? Han har ju bara plockat med sig grejerna (och det är inte första gången men innan har värdet varit rätt ringa så jag har inte orkat bråka om det). Han flyttade för över åtta månader sen. Men först nu hämtar han sina grejer.

Dessutom hotar han nu med att komma och plocka ner en fastmonterad voljär som vi enades om att jag skulle ha. Jag har fåglar i den som jag inte har någon annanstans att ha.
 
harry73
Bytt lås
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.