C
Hej!
Vi har ett i princip kvadratiskt badrum, 1,7x1,7 meter. Dörr sitter på ena väggen, 70 cm bred, sitter väl 18 cm från "högerväggen" utifrån sett. På motsatt vägg sitter ett 60x60-fönster uppe under taket, 10 cm från högerväggen (sett från dörren) 10 cm ner.

Hur inreder man detta? Idag står där ett relativt litet badkar, en toalettstol och ett handfat med ett litet fult skåp över, och det är allmänt trångt.

Mitt förslag är som följer, vrid och vänd hur ni vill.

Har tänkt rationalisera bort badkaret som aldrig används, och sätta in en duschhörna eller duschvägg av något slag istället. Det "självklara" hörnet är lite för smalt, avståndet från den vänstra väggen till fodret på fönstret är bara kanske 82-84 cm nåt sånt (har inte måtten exakt i huvudet, men det var där nånstans), så en 90x90-hörna får inte plats. Finns det typ 80x100? Kommer det kännas trångt? Andra alternativ?

Iochförsig, man kan ju "göra ordentligt" och göra fönstersmygar av kakel också, då har man ju inget foder och tjänar på så sätt 10 cm, som fodren vi har idag är. Då kanske det ryms en 90x90-hörna.

Toalettstol, finns det sådana där man kan sätta en lös cistern på tillexempel andra sidan väggen eller kanske i väggen? på andra sidan den vänstra väggen är det bara en källartrapp, med andra ord har det ingen betydelse estetiskt om man har en cistern där.

Handfat, tänker mig ett smalt rektangulärt direkt till höger innanför dörren. Finns det vägghängda tvättställsblandare?

Tänker mig grafitgrått/något ljusare grått klinkergolv, rätt stora plattor, och vita avlånga plattor satta liggandes på väggen. Till det tänker jag mig ett lågt ekskåp bortanför handfatet på höger sida med handdukar i, och ovanför detta en vattenburen handdukstork i nån snygg design.

Alla tips mottages tacksamt. :)
 
vi har rum 182x188 och jag skulle inte kunna ställa ett högskåp utan att det känns trångt och övermöblerat på den ytan. Vi har vanlig toastol, dusch90x90 och handvask som sticker ut 55cm. Ett tips är: spegelskåp för små prylar, högt upp på väggar hyllor för handdukar. Ett väggskåp får också plats över vanlig toa, någon pall med förvaring? Badrumsskåp rymmer inte så mycket som man tror och ser stort ut i ett litet rum, tycker jag. Litet rum ser större ut när man ser mycket av golv. Grå/vit skala låter uttjattat så jag skulle kanske välja en annan golvfärg :)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.