Jag är helt grön när det gäller hus och annat.. Köpte nybygge för att slippa all trubbel men funderar nu på att ge mig in på att inreda förrådet själv!

Vi har en carport med ett förråd på 9kvm och jag har ingen aning hur och vart jag ska börja.

Det ser ut som bilden idag och jag vet om att det behövs isolering, det behövs OSB och gipsskiva men det jag mest är orolig över är ifall jag behöver diffusionsspärr. Jag vill kunna förvara saker där som gräsklippare & robotklippare under vintern utan att det ska gå sönder. Likadant kunna ladda batterier till olika saker där och tanken är att det ska vara varmt under vinterhalvåret med hjälp av element eller annat.

Har läst lite om Spärr kan behövas om man ska vara där men mest har det varit för garage. Vi har ventilationshål där så luft kan i alla fall komma ut.

Jag skulle vilja ha 4 uttag i varje hörn för att eventuellt kunna ladda saker där och annat men jag vet inte ifall jag får dra detta själv.

Vad behöver jag göra?
 
  • Oinredd förrådsinteriör med betonggolv, oskyddade isoleringsskivor på väggarna och diverse föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Om du vill hålla rummet någorlunda varmt till rimlig kostnad behöver det vara isolerat.

Allt elinstallationsarbete inkl. uppsättning av nya vägguttag kräver behörighet (auktorisering).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om du vill hålla rummet någorlunda varmt till rimlig kostnad behöver det vara isolerat.

Allt elinstallationsarbete inkl. uppsättning av nya vägguttag kräver behörighet (auktorisering).
Tanken är att det ska vara isolerat och det jag undrar är vad för isolering som behövs, både i tak och väggarna.
 
Isolering som är lika tjock som djupet på väggen är, tex 120, isolering som säljs i byggvaruhandlar brukar ha en bredd som passar i väggar där reglarna står på cc600
 
Räcker isolering eller måste man ha en värmekälla på vintern typ ett lite el-element eller dylikt?
 
M jonasba skrev:
Räcker isolering eller måste man ha en värmekälla på vintern typ ett lite el-element eller dylikt?
Beror på vad du menar med "varmt"?

Om du bor i södra Sverige och du är nöjd med att det i 9 fall av 10 är frostfritt i ditt förråd så behöver du inget element.

Om du bor i norra Sverige och vill ha 20 grader varmt, även i januari-februari behöver du inte bara ett element, utan även troligen mer isolering än 120 mm.

Ska du ändå dra el är det lika bra att sätta in ett element (eller i alla fall förbereda för ett) så du kan välja ..
 
Är det ouppvärmt lär tempen gå under nollan vid kalla vinterdagar, även om du har isolerat väggarna.
 
M jonasba skrev:
Räcker isolering eller måste man ha en värmekälla på vintern typ ett lite el-element eller dylikt?
Isoleringen gör inte att det blir varmt, så du måste ha någon värmekälla. Isoleringens uppgift är att hålla kvar värmen inne...
 
Du ser ju ut att ha vid papp utåt så det ska nog gå bra att isolera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.