Har säkert frågat detta innan men hittar inte inlägget eller liknande.

Har ett 1½ plans gavelradhus med inredd vind. Eluppvärmt med självdrag.

På första plan finns tvättstuga, toa och förråd under trappan med frånluftskanaler. Köket har en fläkt till en IM-kanal, fläkten har inget kallrasskydd monterat. Vardagsrummet har för tillfället ingen tilluft, men drar in via håligheter. Men har känt att det behövs bättre tilluft. Skall åtgärdas snarast.

En trappa upp har vi badrum med en PAX fläkt som går dygnet runt och varvar upp med fuktigheten. De tre sovrummen har ingen tilluftventil men drar in via håligheter. Planen är att montera fönsterventiler då det kan blivit lite tätt på sina ställen efter renovering. Finns även en klädkammare med frånluftskanal på samma plan.

Ytterligare en trappa upp har vi den inredda vinden som är ett sovrum. Finns två takfönster som det senaste nästan alltid står öppna, iaf luftspalten som finns när man öppnar endast handtaget.

Men, finns det någon poäng i att montera en ventil högt upp i gaveln?
Vad jag tänker mig om man gör det är att den kommer fungera som frånluft pga skorstenseffekten . Dvs all varmluft kommer sugas upp från våningarna nedan och ut genom ventilen. Kommer man då inte förstöra självdraget i kanalerna?

Eller kommer ventilen trotsa modernatur och fungera som en tilluftventil och skjutsa in friskluft som sedan sugs ut i badrummet under?

Luften känns inte riktigt bra där uppe om man har stängt allt en längre tid.
Tips någon, vad bör man göra?

Hoppas ni förstod min förklaring. :blushing:
 
Ingen?
 
*bump*

Ingen som har koll på ventilation eller vet vem/vilka man kan prata med om detta?
Eller är det nåt obegripligt i texten?
 
Om du bara öppnar en ventil i väggen där uppe kommer luftströmmen genom denna mer bero på tryckskillnaden
som jag i ditt fall gissar beror på det lilla självdraget du har från första våningen samt det förmodligen större bidraget som blir från din PAX-fläkt. Riktiningen på luften genom denna blir med största sannoliket samma som genom takfönstren så enklast kontrollerar du där om du får luftströmmen åt rätt håll. Har du redan två takfönster där spalten bakom handtaget nästan permanent är öppet tjänar du nog endast på att ta upp en sådan om väder ibland får dig at dra igen ventilerna vid takfönstren eller om arean på takfönstrens öppningar är för liten.

Fördelen med en väggmonterad lösning är att de oftast är mindre känsliga för väder och vind än takfönster samt att det går att få en större öppning än takfönstren om tryckfallet där pga den lilla öppningen blir för stort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.