Hoppas nån orkar läsa.. 💜

Jag har blivit lite paranoid av att läsa om andras erfarenheter med sjuka hus :(

Eftersom jag och två av barnen är multi-allergiska så blir inomhus miljön ännu viktigare..


I somras flyttade vi och flyttade från en radhuslägenhet bygd 1994 till ett tre-plans radhus byggt 1943.

Vårt nya hus är drömhuset som vi letat länge efter. Det är lagom stort, ligger perfekt i förhållande till jobb/skola/dagis/mormor/farmor.
Men. MEN...

Nedersta planet är ett källarplan. Det räknas som biyta i kontraktet.
Vi visste det när vi köpte och pratade runt mer grannar och blev lugnade när typ 80% av alla använder det som bostadsyta i form av vardagsrum/sovrum. Båda grannarna som bor vägg i vägg med oss har sovrum där nere.

Förra husägarna hade sovrum+vardagsrum där nere.

Det finns två rum där nere och det ena är barnens lekrum/vardagsrum och det andra är deras sovrum.
I sovrummet finns ett litet vädringsfönster som alltid är öppet.
Vi har köpt en bäst-i-test-luftrenare som alltid står på Max där nere och vi korsvädrar ofta hela huset för att få ner luft dit ner.

Trots det upplever jag att det är en speciell lukt när man kommer ner till den våningen.
Det luktar inte direkt mögel och ingen har haft nån värre reaktion egentligen..
Det är mer liksom en kvav och lite instängd lukt.. Diffust.

Men det är ju absolut inte samma fräscha luft som vi har på de andra två våningarna.

Funderar mycket kring det här med sjuka hus. Hur vet man?
Kan man alltid åtgärda?
Går det alltid på försäkringen?
Kan man undersöka på nåt enkelt sätt?
Vad ska man leta efter?
Hur kan man få bort obehaglig lukt?


Så här står det på föreningens hemsida:

"Under 2005 – 2007 har utförts omfattande åtgärder för att öka värmeisoleringen i källarutrymmen, samt för att minimera fuktbelastning i grunden.
Grunderna har utvändigt isolerats med dubbla lager Pordrän ( 10 + 7 cm ) och ny dränering med självfall. På de flesta platser i detta system är pumpar installerade, detta för att dränera bort vatten som finns runt grunder i husen .

Grundkonstruktionen i golven utgöres av betong.
Betongen har vissa fysikaliska egenskaper, såsom att den måste ”andas”.
Därför är det olämpligt att lägga ett ytmaterial som är diffusionstätt, direkt på betonggolvet.

Väggkonstruktionen är av betong eller betonghålsten. I skyddsrumsdelar av huslängan är hela
källarplanet av homogen betong.

Även för väggarna gäller att det är viktigt att de kan ”andas”, dvs. ventileras.
Den isolering som utförs 2005 till 2007 på utsidan av källarplanet medför att diffusion kan ske genom vägg och ut i isoleringen, för att där förångas. Detta sker genom att isoleringen har ett otal små porer, som för ut fukten.
Ytterligare isolering på insida av vägg får ej utföras, ej heller får insida beklädas med diffusionstätt material.
Nytt ytskikt invändigt:
1. Om tät färg finns på insida av vägg skall den avlägsnas.
2. Fästreglar av plåt skall proppas i yttervägg. Dimension och c/c avstånd beroende på slutligt ytmaterial.
3. Träpanel, gipsskivor, spånskivor kan därefter skruvas i reglarna. Ingen isolering mellan reglar.
4. Om endast befintlig vägg / stomme skall behandlas kan det ske med putsbruk samt målning
med fuktgenomsläpplig färg eller slamning med kalk."


När vi flyttade in låg det trägolv på
Källarplanet och det är gips på väggarna som är tapetserade/målade.

Bör vi riva allt för att kunna se bakom/under?


Och som sagt, 80% av alla använder planet som boyta så det är vi inte ensamma om.

Så tacksam för er input!!
 
Hej
Försäkring kan du glömma för att åtgära ev mögelskador orsakade av markfukt.
Är det isolerat med pordrän så håller sig väggarna torra.
Det jag skulle kolla är konstruktionen på golvet.
Läs lite om uppgreglade golv på oisolerad platta,samma sak med isolering invändigt av källarvägg.
Om konstruktionen är angripen är det bara att riva ut.
Denna typen äv problem är oerhört vanliga och jag vill nog påstå att det i princip alltid går att komma till rätta med det.
Fredrik
 
Hej.
Vi har samma problem i endast ett utav våra rum som är under mark. Vi har en sutteräng-villa.
Vi hade hemma en saneringsfirma och han var 95% säker i vårt fall på att det var träreglarna med isolering som var satt ända intill betong ytterväggarna.
Vi kommer under vinter riva väggarna.
Så en tanke var era gipsskivor+färg/tapet, kanske inte får väggen att andas tillräckligt?
 
All form av uppregling med isolering i källare är ett otyg.
Det som händer är att muren blir kall med resultat att den blir blöt, när det sedan ligger organiskt material i direktkontakt med den blöta betongen behöver man inte vara Einstein för att förstå vad som händer.
Denna baskunskap verkar man glömt i byggbranchen, glömskan verkar ha varit som störst på 70 talet.
 
Känns som att i behöver riva allt - gipsväggar och golv.

Titta hur det ser ut under och sen göra om och göra rätt = regla med stålreglar och därefter sätta nya gips och nytt golv?

Vi har redan installerat en våtrumsfläkt för att få ut fukten mer effektivt.

Kan man behöva låta det torka upp eller sanera på något sätt när man rivit eller tror ni att det räcker med att riva och sedan göra nytt?

Kan en källarvåning få samma luftkvalitet och icke-existerande lukt som övriga våningar?
 
Jag hade rivit ur allt material och haft putsade väggar med silikatfärg och klinkers på golven, det är enda rätta om man vill slippa mer problem.
 
Japp. Och avfuktare. Vill man gå all-in så bilar man upp golven, gräver ner så gott det går, fyller med några cm makadam, isolerar och gjuter nytt.
 
Finns det någon "chans" att det faktiskt inte är mögel eller fukt om vi river upp golv och river ner gips..?

Eller hur stor är risken att det krävs sanering?

Om vi alltså ska göra om, göra rätt.. Blir det ungefär såhär:?

1. Ta ut alla möbler
2. Riv upp trägolv så att det blir rent ner till betongplattan
3. Riv bort gipsväggar.
4. Lägg klinker på golvet (reglar man innan klinker eller lägger man det bara rakt på betongplattan? Kan man ha mattor ovanpå då för att golven inte ska bli iskalla?
5. Är det ok med gipsväggar om man reglar med stålreglar?
6. Om man river gipsväggarna, behöver man så göra något med betong/putsväggarna? Målar man/putsar man?
 
Ja.

4) Klinker läggs direkt på betong.
5) Då har ni inte kontroll över vad som händer, det kan bli fuktproblem/mögel igen.
6) Sannolikt måste de putsade väggarna ses över och målas
 
Jag som är helt okunnig om byggnad/renovering undrar dumt:

-när vi står där med nerrivet gips/golv.
Och troligen har betongväggar och golv - HUR ser vi över och gör iordning väggar/golv?
Ska de tvättas? Saneras? Putsas? Mätas?

Klarar man det själv eller vem tar man in?
 
Finns det mögel behöver detta saneras. Det ser ni okulärt. Om det inte finns mögel behöver ni inte göra mer än ni vill för att trivas i källaren. Men använd "rätt" ytskikt. Silikat på väggar och klinker på golv är aldrig fel i en källare. Andra alternativ kan vara mer tveksamma.
 
Finns det stor chans att lukten blir bättre om vi har betong/puts på väggar och klinker på golvet?

Eller kommer det alltid att vara lite källarlukt i källarplanet?
 
Unken lukt uppstår när organiskt material blir fuktigt och börjar reagera, mögla osv. Tar du bort att organisk och inreder med puts (målad med rätt färg) och klinker så försvinner lukten. Viss lukt kan naturligtvis sitta i betongen ett tag men bör försvinna med tiden. Blir det svårt att hålla borta allt organiskt om ni skall använda källaren som boyta, man vill ju inreda med möbler, textiler osv.

Personligen skulle jag inte låta mina barn bo i en källare av betong och puts. Inte hemtrevligt helt enkelt. Om dessutom barnen är multiallergiska skulle jag fundera på att ventilera golv och väggar mekaniskt och sedan inreda på vanligt vis.

Typ:
http://www.ventgolv.se/
http://www.ventgolv.se/index.php/japeventgolv/ventilerad-vagg/
 
Vilka indikationer finns det egentligen idag på att det är mögelproblem i källaren? Du skriver att det inte direkt luktar mögel, utan mer kvavt och instängt. Ingen har haft någon värre allergisk reaktion. Det låter inte nödvändigtvis som att ni har stora problem. Innan ni börjar riva ut hela källaren och drar på er ett halvårs renoveringar kanske ni bör undersöka saken vidare?

Många källare, inte minst så gamla, luktar helt enkelt. Och jag är kanske cynisk, men kanske får man acceptera det när man valt boende med källare. Därmed inte sagt att man inte ska ha noggrann koll på fuktnivåer etc, tvärtom. Och naturligtvis bör man försöka minimera riskerna för problem.

Ni bör nog ha en avfuktare i källaren. Tänkt på att ventilering av källaren (du skriver att ni vädrar konstant), framför allt på sommaren, innebär att varm fuktig luft kommer in, kyls av och höjer den relativa fuktkvoten i luften – inte bra.

Så lite organiskt material som möjligt i källaren är eftersträvansvärt. Mattor på golvet är lite som att be om problem. Putsade väggar målade med kalkfärg eller silikatfärg är bra (inget organiskt material, inget dolt) och, enligt min mening, snyggt om det görs bra. Klinkerns är väl en vanlig lösning för golvet, och att det blir kallt får man nog acceptera, så länge man inte gjuter ny isolerad platta med värmeslingor.
 
  • Gilla
öringen
  • Laddar…
Klinkers är absolut inte ett måste.
Det finns väl fungerande lösningar med uppgreglade golv som tex Nivell eller Granab.
Problemet man brukar få är en nivåskillnad på typ 10 cm när man rivit reglingen och då är det inte lämpligt med klinkers direkt på plattan.
Vad gäller våtrumsfläktar och andra hempularlösningar tycker jag inte att man ska hålla på med.
Ventilation sköter man med frånluft i tvättstuga,toa,badrum osv och tilluft tar man i vistelserummen.
Jag skulle tro att det fungerar väl med vanliga papperstapeter när väggen är isolerad från utsidan, sätt isåfall vanlig papperstapet och ingen vinyltapet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.