Bor i ett egna hemshus som är byggt 44, en våning med källare. Vi hade avloppsproblem och slet upp det "nyrenoverade" (av förre ägaren) allrummet nere i källaren för att bila upp plattan och komma åt det trasiga avloppet.

När vi gjorde det upptäkte vi att det är lite möggeltillväxt på golvsocklar och på kanterna av klickgolvet.

Slet bort allt golv och socklar så nu är rummet rent och fint =) tänkte lägga platon matta med ventilerade socklar (och kanske en fläkt som står och ventilerar golvet)

Bifogar lite bilder på rummet.

Några Frågor:
1) Vad är det för vita "utfällningar" på betong golvet? Behöver jag göra något med golvet innan jag lägger platon mattan? Torka ut golvet?
2) Behöver jag ha en fläkt eller räcker det med att ha ventilerade socklar?
3) Socklar, det är ju beviserligen lite fukt i väggarna (så pass att spikarna som socklara satt fast med rostat och det har blivit lite mögel bakom socklarna.) Även om man slänger upp en "uppvik"-platon matta så är det väll tänkt att träsockeln har kontakt med väggen? Hur undviker man mögeltillväxt där?
4) då vi har bilat i golvet så har jag lite ojämnheter mellan gammal och ny betong. Är det viktigt att det är helt slätt under platon mattan? Såg att de som la förra golvet lämnat kvar lite stenar och skräp som punkterat plasfilmen på flera ställen.... kan samma sak hända med platon mattan om det finns ogämnheter i betongen? (på en av bilderna syns den nya betogen i hörnet)

allrum_1.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
allrum_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
allrum_3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
allrum_4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
allrum_5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
allrum_6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
allrum_7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Nicklas
 
Skrapa upp lite av "utfällningarna" och ha ner lite i ett glas vatten o rör om.
Löser det sig är det saltutfällningar men om det blir kvar olöst så är det troligen mögel.
Hur är det med dräneringen runt huset om ni tror ni har fukt i golven?
Var det läck på avloppsrören och i så fall i närheten av där ni har "möglet"?

//Hasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.