Hej jag börjar med att säga att jag inte är snickare eller på något sätt insatt i bärande konstruktioner.
jag och sambon har funderingar på att inreda våran kallvind till ett par rum. Jag har gått igenom det mesta hur saker ska göras som isolering, luftspalt m.m. Min fråga är ifall någon varit i kontakt med en vind som är liknande min och om ni tror att det ens är möjligt att göra om till bo yta. Jag pratade med en snickare genom jobbet som tyckte det var märkligt med balken gjord av mdf? som sitter ca halvvägs in från yttervägg till nock.
Om dom går att ta bort genom förstärkning av takstolarna eller liknande så ska jag självklart ta hjälp av arkitekt eller byggkonsult. Jag frågar er i första hand ifall ni tror att det ens är möjligt då det kostar en bra slant att ta ut någon som gör dom faktiska beräkningarna. Tråkigt om dom kommer hit och vänder i dörren för att det inte är möjligt att flytta dom utan att bygga nya takstolar eller kosta på flera hundra tusen.
Intresserad ifall någon vet varför man byggde så här? Huset är byggt 1980. Ca 15x8 meter om det har någon betydelse.
Tack på förhand
 
  • Oinredd vind med synliga takstolar, MDF-balk, kablar och golv av spånskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har inga egentliga takstolar utan yttertaket vilar på takbjälkar (går från nock till takfot), som i sin tur tar stöd av längsgående lättbalkar. Hur nockbalken ser ut kan man inte se riktigt tydligt på fotot. Teoretiskt skulle man kunna ersätta de längsgående lättbalkrna med en kraftigare nockbalk samtidigt som man förstärker takbjälkarna. Om det är realistiskt beror främst på takbjälkarnas dimensioner och vilken snözon huset ligger i. Man måste också fråga sig om det är värt besväret med hänsyn till den begränsade höjden och den låga taklutningen.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Du har inga egentliga takstolar utan yttertaket vilar på takbjälkar (går från nock till takfot), som i sin tur tar stöd av längsgående lättbalkar. Hur nockbalken ser ut kan man inte se riktigt tydligt på fotot. Teoretiskt skulle man kunna ersätta de längsgående lättbalkrna med en kraftigare nockbalk samtidigt som man förstärker takbjälkarna. Om det är realistiskt beror främst på takbjälkarnas dimensioner och vilken snözon huset ligger i. Man måste också fråga sig om det är värt besväret med hänsyn till den begränsade höjden och den låga taklutningen.
J justusandersson skrev:
Du har inga egentliga takstolar utan yttertaket vilar på takbjälkar (går från nock till takfot), som i sin tur tar stöd av längsgående lättbalkar. Hur nockbalken ser ut kan man inte se riktigt tydligt på fotot. Teoretiskt skulle man kunna ersätta de längsgående lättbalkrna med en kraftigare nockbalk samtidigt som man förstärker takbjälkarna. Om det är realistiskt beror främst på takbjälkarnas dimensioner och vilken snözon huset ligger i. Man måste också fråga sig om det är värt besväret med hänsyn till den begränsade höjden och den låga taklutningen.
Kanske skulle vara billigare att riva hela taket och bygga om med ramverkstakstolar istället då?
 
Kanske höja hela våningsplanet t.o.m.? Hur högt i tak blir det ungefär i färdiga rummen?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Billigare blir det säkert inte men man måste relatera kostnaden till nyttan. Med den låga höjd du har nu skulle jag inte satsa på en förändring med befintligt tak.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske höja hela våningsplanet t.o.m.? Hur högt i tak blir det ungefär i färdiga rummen?
något att fundera på! just nu har jag 210cm till undersida nock. takbjälkarna är något större och går ner till ca 206cm över golv. Efter 5cm luftspalt, 20cm isolering, reglar och gips så landar jag nog närmare 2m men sen måste även golvet byggas upp med några cm så ca 195 i mitten med bara snedtak åt alla håll.
 
J justusandersson skrev:
Billigare blir det säkert inte men man måste relatera kostnaden till nyttan. Med den låga höjd du har nu skulle jag inte satsa på en förändring med befintligt tak.
tror du det blir så farligt dyrt då? huset är på ca 120kvm. man borde kunna riva det själv och sen ta in en firma som sätter in nya takstolar. dock undrar jag om det ens är möjligt så mitt hus saknar en hjärtvägg eller vad det kallas. Är 8m brett och 15m långt invändigt :/
 
Det duger till förråd men inte till bostadsutrymme.
 
så bäst för att göra om det till boyta är med andra ord att sätta in nya takstolar och även kanske ändra lutningen från 27 till 35? det borde ge en högre höjd?
 
OM det är möjligt skulle jag höja vägglivet lite samtidigt, det tillsammans med brantare taklutning, några takfönster, kommer göra susen! Inte billigt men säkert en bra investering i längden. PS. Kolla om ev. detaljplan tillåter ett våningsplan ytterligare.
 
E E.jk skrev:
mitt hus saknar en hjärtvägg
Det är därför takkonstruktionen ser ut som den gör. Det lämpligaste är nog inte ramverkstakstolar utan ett system med nockbalk, men utan sidobalkar. Om du bara köper monteringen av den nya takkonstruktionen och gör allt övrigt arbete själv, behöver det kanske inte bli så dyrt. Det bästa är att beskriva det du vill ha gjort noggrannt, helst med hjälp av en arkitekt, och be om pris från några byggföretag.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
OM det är möjligt skulle jag höja vägglivet lite samtidigt, det tillsammans med brantare taklutning, några takfönster, kommer göra susen! Inte billigt men säkert en bra investering i längden. PS. Kolla om ev. detaljplan tillåter ett våningsplan ytterligare.
jo det skulle ju vara suveränt. Men frågan är ju bara ifall det inte är billigare att slå ner hela huset och bygga nytt :/ som det är nu bor vi för litet men platsen är ganska perfekt. tråkigt att lägga en miljon på ett hus som vi köpte för 905000kr (liten ort och känner förra ägaren). pga där vi bor så sticker inte värdet av huset lika mycket som vi lägger ner.
 
J justusandersson skrev:
Det är därför takkonstruktionen ser ut som den gör. Det lämpligaste är nog inte ramverkstakstolar utan ett system med nockbalk, men utan sidobalkar. Om du bara köper monteringen av den nya takkonstruktionen och gör allt övrigt arbete själv, behöver det kanske inte bli så dyrt. Det bästa är att beskriva det du vill ha gjort noggrannt, helst med hjälp av en arkitekt, och be om pris från några byggföretag.
aa får nog börja titta efter någon arkitekt som kan mäta och räkna på allt så man kan börja begära offerter :p
 
Om inte detaljplanen uttryckligen specificerar taklutningen får man alltid höja till max 45° utan att höja vägglivet. Gör en skalenlig genomskärningsritning (sektion) av vinden och se vilken lutning du behöver komma upp till. Förhöjt väggliv krånglar till det, går det att undvika så är det bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.