Hej
Nu har jag kommit till övervåningen/vinden på mitt lilla torp.
Har tänkt att fixa till ett sovloft på vinden. Det är ju inte full ståhöjd på så stor yta.
Men nu e frågan den. Hur ska jag göra för att isolera taket. Antar att det behövs en luftspalt under takspånet men hur stor skall denna vara??
Gör jag bort mig om jag gör ett rum av hela vinden eller ska jag begränsa mig til en lite del. Typ där jag har ståhöjd för att inte förstöra ventilationen??
Har också en takstol som är i stort sett dikt an mot murstocken. hade en sotare ute för ett tag sen som kikade på detta å han sa att de ska vara minst 2dm mellan murstock å trä. Stämmer detta verkligen. Då måste jag ju ändra i takkonstruktionen dvs ändra 1hanbjälke eller va de nu heter. an detta verkligen stämma??
 
Hej Calle,

Har samma problem med kort avstånd mellan murstock och takstolar på båda mina skorstenar, vilket min sotare var snabb att påpeka, så det stämmer nog. Till mig sa dem dock att det räckte med att lägga ett icke-brännbart material emellan t ex en gipsplatta. Om jag kunde ta ur lite ur takstolen så var det bra, men inte ett absolut krav. Kolla om inte en sådan lösning skulle funka.
 
Även jag har takstolen närliggande, näst intill kloss emot, murstocken. Men jag måste påpeka att det är betydligt bättre att nyttja en luftström som avkylning än att sätta dit gips. Gips brandskyddande förmåga beror på att gipset binder vatten 5 vattenmolekyler mot varje gips om jag minns rätt. Vid kontinuerligt hög temperatur kan detta vatten förångas och gipset faller sönder som smulor. I skorstenssammanhang är alltså mineritskivor mycket bättre. Men bäst och enklast är nog att få luft emellan, vilket kyler av det hela på ett bra sätt.

Min svårighet består bara i hur jag skall kunna yxa av så pass mycket av väggen (det är inte en vanlig takstol utan en hel bärande timmervägg som ligger allt för nära murstocken. Jag tror att det kommer att bli svårt, för att inte säga omöjligt att ta ur hela väggen.
 
Tack för svaren :)
Jo har varit inne på åom mna kan lägga en minerit skiva emellan. Men frågan e ju om herr sotare e nöjd med det. Får nog försöka å hitta nån annan sotare å se va han säger. Tycker ju precis som du norbottentorpet att en luftspalt ju borde vara bra att ha. och i mitt fall får jag ju en luftspalt typ 4 cm om jag skulle lägga en minerit skiva på takstolsbjälken. Så tycker ju att det borde räcka.
Så du har samma problem fast med hela väggen Hmm de låter ju inte så skoj. Vad har sotaren sagt till dig då?? Hade han npågra förslag. Verkar ju inte rimligt att du ska behöva yxa ut efter hela väggen för att få till detta??
 
Ni som har problem med bärande trä nära murstocken, har ni haft eldningsförbud i era skorstenar? (En skorsten får automatiskt eldningsförbud om den inte används på tre år.) Om ni inte har haft det, så kan ni be sotaren köra sitt protokoll i eldstaden.

Vi har både hanbjälkar och takstolar upplagda på murstocken, och sotaren berättade för oss vid sitt besök att om skorstenen hade haft eldningsförbud tidigare hade han (sotaren) varit tvungen att tvinga oss att sluta elda. Kontrollera stockarna närmast skorstenen, om de är svarta, eller än värre, förkolnade så är det ett klart tecken på att något inte är bra, då bör ni nog inte fundera på vad som är lagligt, utan vad som är begåvat, men om stockarna är friska trots många (100?) års eldande så har väl konstruktionen visat att den fungerar.

Även om skorstenen har blivit belagd med eldningsförbud, så skall det inte vara helt hopplöst. Enligt samma resonemang som ovan, så skulle konstruktionen vara sund trots att kaminen/pannan/kakelugnen varit oanvänd ett tag. Man kan då ansöka om dispens från reglerna, kommer dock inte ihåg vilken myndighet det var.

/ Fredrik
 
Oki tack fär svaret
Jo jag har eldningsförbud i mitt torp. de har avrit oanvänt i 10 -20 år typ så.
Men jaf ska prata med nån mer sotare så kanske man får lite andra förslag,
 
Tornhill skrev:
Ni som har problem med bärande trä nära murstocken, har ni haft eldningsförbud i era skorstenar? (En skorsten får automatiskt eldningsförbud om den inte används på tre år.) Om ni inte har haft det, så kan ni be sotaren köra sitt protokoll i eldstaden.
Nu får du nog förklara dig lite närmare, varför skulle sotarens protokoll inte vara något värt då? Sotaren kan i stort sett kräva vilka "skäliga" brandskyddsåtgjärder som helst av dig oavsett vad som har hänt tidigare.

Det som är svårt i sammanhanget är att bygglagstiftning inte är retroaktiv, dvs kan inte gälla för gamla byggnadsverk. Detta ska egentligen innebära att en gammal konstruktion bör godkännas om den inte är uppenbart riskfylld, t.ex. en genomvittrad murstock.

Även om skorstenen har blivit belagd med eldningsförbud, så skall det inte vara helt hopplöst. Enligt samma resonemang som ovan, så skulle konstruktionen vara sund trots att kaminen/pannan/kakelugnen varit oanvänd ett tag. Man kan då ansöka om dispens från reglerna, kommer dock inte ihåg vilken myndighet det var.
/ Fredrik
Den myndighet som gäller i detta fallet är räddningsnämnden i aktuell kommun. Lagen, Lag om skydd mot olyckor, ger dem dock ingen explicit möjlighet att ge dispenser för tvingande regler. Bestämmelser om byggnadsinstallationer och kamminer finns i bygglagstiftningen och praxis inom sotarnas "bransch". Dessa är tvingande vid om- och nybyggnad, dock med "´fingertoppskänsla" mot befintliga installationer. Tyvärr kan eventuell upprustning av en gammal installation nog ses som ombyggnad och därmed fälla dig. Kanske var det detta sotaren försökte säga?
 
norrbottenstorpet skrev:
Nu får du nog förklara dig lite närmare, varför skulle sotarens protokoll inte vara något värt då? Sotaren kan i stort sett kräva vilka "skäliga" brandskyddsåtgjärder som helst av dig oavsett vad som har hänt tidigare.

Det som är svårt i sammanhanget är att bygglagstiftning inte är retroaktiv, dvs kan inte gälla för gamla byggnadsverk. Detta ska egentligen innebära att en gammal konstruktion bör godkännas om den inte är uppenbart riskfylld, t.ex. en genomvittrad murstock.

Den myndighet som gäller i detta fallet är räddningsnämnden i aktuell kommun. Lagen, Lag om skydd mot olyckor, ger dem dock ingen explicit möjlighet att ge dispenser för tvingande regler. Bestämmelser om byggnadsinstallationer och kamminer finns i bygglagstiftningen och praxis inom sotarnas "bransch". Dessa är tvingande vid om- och nybyggnad, dock med "´fingertoppskänsla" mot befintliga installationer. Tyvärr kan eventuell upprustning av en gammal installation nog ses som ombyggnad och därmed fälla dig. Kanske var det detta sotaren försökte säga?
Jag tror det var just frånvaron på retroaktivitet som sotaren (och definitivt jag, i mitt inlägg) menade. Om man har en skorsten som fungerar (inte är underkänd), så får man fortsätta elda i den, trots att det inte skulle vara tillåtet att bygga en likadan ny idag. Om den är "uppenbart riskfylld, tex genomvittrad", så borde den ju även underkännas i ett täthetsprov och då blir det eventuellt, som du själv påpekar, fråga om ombyggnad och dagens krav.

Eftersom vi inte själva har testat dispensmöjligheterna, så har jag sämre koll på dem. Det var bara något sotaren berättade i förbigående, och eftersom det inte berörde oss, så har jag inte närmare kollat upp de möjligheterna. Dock tror jag att han pratade om "för individen oöverstigliga svårigheter, eller något liknande".

/ Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.