Hej!

Då vinden tidigare var inredd men isoleringen var undermålig och ytan dåligt tillvaratagen har jag börjat riva vinden och är nästan klar med rivningen.

Skall bygga innerväggen längs med råsponten i taket ända ner till takfoten och har tänkt anlita CREMAB för att spruta in isolering i form av träfiberull ca 20 cm tjockt och något tjockare lager vid nock. Problemet är att det är en hel massa med stödpelare vilka går från golv till tak, fästa i takstolarna med spikplåt. Skarvarna i takstolarna är även de skarvade med spikplåt. Som ni förstår är det mycket störande med dessa stödpelare mitt i bostadsmiljön varför jag har tänkt stödja takstolarna med någon annan konstruktion.

Såhär ser det ut nu:
takkonstruktion.jpg
P1040664.jpg
P1040668.jpg

Har fått tips om att istället för de befintliga stödpelarna låta takstolarna vila på ca 7m långa limträbalkar, en grövre i mitten vid nock samt en något tunnare på vardera sida vid skarven där spikplåtarna sitter. Bör väl räcka om den grövre limträbalken är 56x270mm och de tunnare är 42x180mm?

Vad tror ni om denna lösning? Skall man anlita någon, t.e.x Beijer för en konstruktionsritning för att vara säker på att det håller?

Tacksam för råd och synpunkter! d^_^bq(;^;)p

Mvh

/KarlJG
 
Mikael_L
Välkommen till forumet. :)

Det där är ingen plättlätt sak direkt. :|

Den typen av takstolar är ofta inte beräknad för någon nyttig last alls.

Sätter man in limträbalkar får man mycket stora krafter att ta hand om, där stödjepelarna går ner, krafter som kan spräcka grundplattor och grundbalkar.

Kan du ta en bättre bild på takstolsritningen eller berätta vad som står där, som inte går att läsa?
Det står ju något om last där.
Vilken höjd är det på takstolen enligt ritningen?
 
Mikael_L skrev:
Välkommen till forumet. :)

Det där är ingen plättlätt sak direkt. :|?
Hej och tack!

Nej, har förstått att det inte är några plättlätta saker direkt, har suttit hela natten och funderat och läst på internet. Det mest jäkliga är att det krävs bygglov, visst gör det det? Har bara semestern på mig att fixa vinden och den började för två dagar sedan...

Mikael_L skrev:
Den typen av takstolar är ofta inte beräknad för någon nyttig last alls.

Sätter man in limträbalkar får man mycket stora krafter att ta hand om, där stödjepelarna går ner, krafter som kan spräcka grundplattor och grundbalkar.
På ett annat blad av ritningen går det ett sträck mot spikplattsskarven i den längre snedsträvan där det står: NYTTIG LAST 1,0 KN.

Mikael_L skrev:
Kan du ta en bättre bild på takstolsritningen eller berätta vad som står där, som inte går att läsa?
Det står ju något om last där.
Vilken höjd är det på takstolen enligt ritningen?
Det står 7=1 KN (det är väl 7 snedsträvor på vardera sida om nock då antar jag. Den sammantagna höjden är enligt ritningen 2587.

Hade tänkt att få en konstruktionsritning gjord på lösningen med limträbalkar, men börjar fundera om jag är tvungen att leva med en hel massa snedsträvor i boendemiljön på grund av att det antagligen tar för lång tid att få bygglov. Kan tyvärr inte få tid att renovera vinden efter semestern vilken slutar i mitten av juli. Frågan är om man kan börja bygga utifrån en fackamannamässig konstruktionsritning och söka bygglov i efterhand? Vet inte ens om bygglov är sökt för inredning av vinden tidigare. Köpte huset med inredd vind, får den ej vara inredd kan jag sänka värdet på bostaden med några 100.000:-. Ska man väcka den björn som sover och söka bygglov... Detta tål att funderas på.

Tack för all nyttig input!

Mvh

/KarlJG
 
Det är väl bara bygganmälan som behövs om jag förstår det rätt, vad händer om man bygger utan bygganmälan?

Mvh

/KarlJG
 
Ringde Beijer och de sa att de inte kan göra konstruktionsritningar eller förmedla någon kontakt. Var kan jag vända mig för en konstruktionsritning av ändringen av takstolar?

Tagit några nya bilder på ritningar med:
braritning2utannamn.jpg
braritning1.jpg

Mvh

/KarlJG
 
Har nu fått veta att det krävs ganska omfatande förstärkningar med limträbalkar (till en kostnad av kanske 40.000:) både på vinden och nedervåningen om man skall avlägsna snedsträvorna. De får bli kvar och vitmålas.

Mvh

/KarlJG
 
Mikael_L
Ja det ser faktiskt ut som att konstruktören har dimensionerat för en nyttolast på fackverkstakstolen.
Men om jag tänker rätt så är det 1kN på 2,4 x 1,2 meter = 0,35kN / kvm.
Det är lite mindre än den normala lasten man brukar dimensionera för övervåning.

Men det var vilket fall lite häftigt, med den spännvidden. ;)

Ska du förändra tycker jag du ska bygga om takstolarna, men du måste låta en konstruktör titta på ditt problem.
Ev kan en takstolstillverkare ta sig an uppgiften mot lämplig ersättning.

Förändringar i bärande konstruktioner är väl bygglovspliktiga? :O
 
Mikael_L skrev:
Förändringar i bärande konstruktioner är väl bygglovspliktiga? :O
Enligt Stockholms stads webbsajt är de bygglovspliktiga endast om de förändrar byggnadens yttre utseende. Annars räcker bygganmälan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.