Jag har en vind som är helt öppen och oinredd i mitt hus. Det finns färdig trappa upp så jag drömmer om att bygga ett jättestort rum däruppe på ca 85 kvm (ca 11x8 m).
Problemet är motsättningen isolering/takhöjd. Högsta punkten längs en linje i mitten av vinden under takstolarna är ca 190 cm. Infällt finns sedan ett djup på 145 mm till innertaket. Det är detta som är problemet.

Jag skulle vilja isolera enbart med 145 mm som spelrum. Att bygga på takstolarna neråt för att få mer plats för isolering skulle tyvärr påverka möjligheten att använda rummet då jag själv är dryga 1.80.

Är det (i Östergötland) vansinne att bara få plats med 145mm-30mm (luftspalt) = 115 mm isolering? Kommer jag inte att kunna hålla det varmt överhuvudtaget på vintern eller är det bara en kostnadsfråga?

Har läst många inlägg om "rekommenderad minsta mängd isolering", men vad är "minsta" tjocklek :)

Möjligtvis kan man tänka sig att bygga långa "kilar" som tillåter mer isolering längre ut från mittlinjen av rummet, men där man vid högsta punkten inte bygger på något neråt, men det är mycket arbete. Skulle det ge stor effekt?
 
huset jag har va det bara 95 mm isolering i taket
byggt -57 , så har det varit tills nu å det har funkat så det är väl bara kostnads sak å ha lite isolering i taket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.