Hej
Är på väg att inreda en fd kallvind i vårt hus från 1926. Jag har satt in takfotsventilation och nockventilation i form av mögelstoppers. Två uppe och två nere i varje fack. Fick sen en ide från en vän att ta upp gavelventilation på varje sida och göra sk kattvindar (utrymmet mellan stödbenet och takfoten). Nu sitter de där så att det är fritt drag från gavel till gavel på varje sida av vinden (i den sk kattvinden).
När detta var klart fick jag sen lite tveksamheter om hur ev fuktig luft kommer röra sig och det är där jag skulle behöva råd och tips. Gör man enl denna konstruktion med kattvindar blir det en luftspalt mellan yttertaket och det isolerade innertaket i själva bodelen, Sen blir det isolerat i väggen mot kattvinden. Kattvinden och luftspalten blir sammanlänkade där väggen mot kattvinden blir så att luften fritt kan röra sig fritt genom hela denna volym. Hur blir det då med tätskiktet? Då man isolerar hela yttertaket så går ju ångspärren ända ner till där taket och golv möts (plasten läggs en 40cm in under golvet) och täcker därmed hela husets byggyta. Gör man som jag tänkt får man ingen ångspärr på golvet i kattvindarna och alltså borde fuktig luft kunna komma igenom taket från våningen under. Fördelen med kattvind (förrutom den bättre ventilationen) är ju att man kan få inspektionskanaler som man kan krypa in i på båda sidor.

Vad tror ni, är det ngn fara för fukttransport till kattvindarna? Har ngn gjort ett liknande projekt och hur löste du det?
 
Jag satte plast på hela golvet i kattvinden och isolering över denna. Om det var rätt eller fel är för tidigt att säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.