Hej
Bor längst upp i en bostadsrätt i Lund och funderar på att utnyttja vinden som ett sovloft. Tänkte föra hål i taket och bygga en trappa upp till vinden.
Det jag undrar är är om jag behöver ett fönster för ett sådant sovloft?
Någon som vet hur lång tid det tar att få ett bygglov för ett gavelfönster och vad det kostar att söka bygglov?

/Mvh

Adam Gjerdrum
 
Fönster är nog bara en del att tänka på. Bygglov kan behövas för ändrad användning av utrymmen också.

Hur är det med tillstånd från föreningen? Tillhör vinden din lägenhet överhuvudtaget? Bara för att den ligger ovanför dig betyder inte att du äger ytan.
Hur används ytan idag? Är utrymmet isolerat/kondensskyddat för den typen av användning. Att öppna upp ett hål upp dit kan vara förödande för husets välmående.

Finns nog mer att tänka på också.
 
Rent spontant. Glöm det!

Det första du måste göra är att gå till föreningen och de kommer aldrig att gå med på det.
Vinden tillhör inte din lägenhet. Den tillhör föreningen. Du kanske kan få köpa loss den för några hundra tusen, men jag är mycket tveksam till det. I övrigt gäller vad it-snubben har skrivit och förmodligen ännu mer...
 
Ja, brandskyddsmässigt kommer räddningstjänsten med stor sannolikhet att säga NEJ med stora bokstäver. Man öppnar inte upp brandceller mellan vind och bostadsutrymmen hur som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.