Hej

Vi behöver ett extra sovrum och är inne på att inreda vinden. Längden på hela vinden ät strax över 6 meter. Jag tog in en snickare för konsultation samt offert. Han menar på att man ska sätta en balk tvärs över för att få bort takstolarna som sneddar uppåt som ni kan se på bilden. Nån med erfarenhet av samma/liknande projekt. Hur gjorde ni? All tips och råd är välkommet. Tack

Tilläg - ståhöjden i mitten räknar vi på att det blir ca 190cm. Just nu kan jag som är 182cm stå i mitten på befintliga plankorna utan problem.
 
  • Oinredd vind med snedtak och takstolar, samt diverse förvarade föremål på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med takstolar och isolering, möjligheten att inreda för extra sovrum diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det kommer inte att bli så högt om jag tolkar bilderna rätt?
 
useless useless skrev:
Det kommer inte att bli så högt om jag tolkar bilderna rätt?
Jag som är 182 kan stå i mitten utan problem nu, visst att isoleringen som sätts mot taket sen kommer att bygga på, men golvet kommer också att var längre ner än vad det är nu. Lösullen som man ser nu bygger ca 60cm.
 
  • Gilla
windestal
  • Laddar…
Vi har flertalet inredda sådana där vindar i vårt område.
Balk hela takets längd som fästs med vridna hålplattor, regel under balken vid varje takstol.
Den lilla stående stöttan förstärks med en bräda på varje sida.
Golvet/bjälklaget eller vad man nu kallar det fylls upp med reglar till cc 60 om det idag är cc 120 ?? och kottlas till cc 60 ut till lilla stöttan. Golvspån skruvlimmas cc10 på alla reglar och kottlingar.

Är det jag kommer ihåg just nu utan att titta på konstruktionsritningen.
 
Ni behöver hjälp av en konstruktör. Bara nockbalk lär inte räcka, dessutom kommer ni troligen vilja förstärka bjälklaget. Kommer troligen också behövas nån utrymning uppifrån, kan det vara möjligt med en kupa?
Ni kommer också sannolikt behöva sala stolarna nedåt för att få plats med erforderlig isolering alternativt gå på typ sprutpolyuretan som tillåter tunnare skikt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Samt kommunen vill ha en bygganmälan.
 
Hej! Väldigt intresserad av att se hur det blir för er, vi är sugna på göra samma och ser likadant ut hos oss?! :)
 
  • Gilla
Iskakan
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.