Hej! jag behöver inspiration för att inreda min 7-årings rum. han har ett vitt skrivbord, säng utan stomme, och vita bokhyllor. Jag behöver tips på färg till väggarna, textilier mm.
 
Färgen på väggarna tycker jag att du/ni ska låta honom välja själv...
Med vissa restriktioner, alltså - barn brukar ha en tendens till att välja ganska grälla färger...
Målade som ex. dotterns rum rosa - i en kulör hon valde själv och som vi tonade ner i färgaffären ytterligare några nyanser, för att kunna vistas i rummet.

Han har väl någon favoritfärg? Eller favoritseriefigur, eller liknande?
Målade om ovan nämnda rum till vår 8-årige pojke härom månaden - det blev "spiderman-blå" väggar och ska snart kompletteras med en svart fondvägg efter färdigt fönsterbyte.
Allt enligt hans önskemål...
Funderade ett tag på att måla spindelväv och ev. en Spindelman på en vägg, men hejdade mig.

Kan f.ö. nämna att inredningen i detta rum är vita möbler, skrivbord, säng och hylla.
I mitt tycke kan man dra på med lite färger på väggarna, när möblerna är "färglösa".

Textilier vet jag absolut ingenting om, så det överlåter jag gärna till någon annan...

mvh
Daniel
 
I min sons rum är det lite "indiskt" tema, med varma färger.

Sängen har ett svart överkast med små vita detaljer. Prydnadskuddar av den typ man hittar på Indiska, med övervikt åt guld och vinrött.

Han har en vinröd fåtölj, skrivbord med brun skiva och säng utan gavel (just nu). På golvet har vi flera mindre runda mattor som är lätta att dra undan om han vill bygga med lego t.ex.

En av väggarna är en fondvägg med guldfärg, de andra är vita. På väggarna har vi en del tavellister på vilka böcker med fin framsida står. Några av hans egenmålade teckningar är också inramade och upphängda. Och slutligen en stor affisch på en eldsprutande drake, som han prompt skulle ha uppe...!

Gardinerna går i vinrött och han har en guldbrun filt hängande över fåtöljen.

Till förvaring har vi (utöver legobackar under sängen), en bokhylla med korgar i naturlig färg.

Sen har han också en del ljuslyktor och andra detaljer från indiska och liknande butiker.
 
Vår 8-årige son har en fondvägg i svart/grå-randigt och resten av väggarna vita. Han har en vit expedithylla med tillhörande skrivbord, säng med hemmagjord tyggavel och Malmbyråer och en garderob i ek. Eftersom basen är svart, vitt och ek kan vi komplettera med färgglada textilier utan att det blir för grällt. Hans säng har svart överkast med färgglada kuddar, främst grönt men även rött och gult. På golvet ligger den gröna ryan från Ikea och det passar jättebra!
 
Hej Amy!

Låter jättefint! Skulle bli kanonglad om du ville lägga ut en bild på rummet.
 
Vår son i samma ålder har ett helt vitt rum, ett skrivbord i björk, en bekväm kontorsstol, en Billy bokhylla i björk och en bred säng med vackert överkast och stora kuddar (som vi snodde från vår gamla vardagsrumssoffa) som förvandlar sängen till en sorts dagbädd.

De vita väggarna var nödvändiga för att rummet skulle se rent och vilsamt ut, tyckte vi. Istället köpte vi två planscher som är fantastiskt fina: en med dinosaurier och en med en världsatlas och det viktiga var att båda skulle ha samma färger, nämligen sådär gammaldags sepia-tonat (som om det vore en gammal skattkarta eller hittad i en 1800-talsbok) med detaljer i rostbrunt, engelskt rött, mossgrönt osv. Det ger ett underbart varmt och milt intryck.

De flesta av sonens kompisar har så SKRIKIGA rum med skarpa färger och superhjältar och tusen leksaker. Vi är supernöjda med att vi åstadkommit ett lugnt och mjukt och varmt rum med lite "Indiana Jones" eller "Dr. Livingstone"-känsla. Prydnadsföremål i form av en fin stor dinosaurie och ett vackert flygplan. Vita tygbackar som leksakerna förvaras i. Några fina glasbitar och stenar i fönstret. Det är verkligen ett fint rum - mycket snyggare än brorsornas som är proppfulla med serier och idrottspokaler och slarvigt slängda kläder... :(
 
Lycke, det skulle vara kul att se en bild på rummet. Låter fint.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.