Hej!

Undrar om det är någon som är igång med att, har inrett eller ska inreda ovanvåningen (i ett 1½ plans hus) själv? Hur går ni till väga? Hyr ni hantverkare, eller tar ni hand om det själva?

Är det svårt?

Vilket kan man göra själv?

Vad är smartast att börja med?

Vad MÅSTE man ha en hantverkare till, förutom elektriker för strömmen och hantverkare som fixar badrummet?
 
Det är bara elen som är ett måste.
Badrummet får du göra själv om du ser till att följa BRK
 
SJODR skrev:
Hej!

Undrar om det är någon som är igång med att, har inrett eller ska inreda ovanvåningen (i ett 1½ plans hus) själv? Hur går ni till väga? Hyr ni hantverkare, eller tar ni hand om det själva?

Är det svårt?

Vilket kan man göra själv?

Vad är smartast att börja med?

Vad MÅSTE man ha en hantverkare till, förutom elektriker för strömmen och hantverkare som fixar badrummet?


Inreder just nu min egen övervåning. Gör allt själv förutom elen.
Rekommenderar att ha hantverkare för badrum om ni inte har jobbat med det tidigare

Att börja med: ritning
 
Tack för svaren. ;)

Har ni lagt gipsväggar? Vad är den sneda väggen mot taket gjord av? Har ni lagt gipsskivor där också?

Är det möjligt att bära upp allt material uppför trappan, eller finns det någon annan lösning?
 
SJODR skrev:
Tack för svaren.  ;)

Har ni lagt gipsväggar? Vad är den sneda väggen mot taket gjord av? Har ni lagt gipsskivor där också?

Är det möjligt att bära upp allt material uppför trappan, eller finns det någon annan lösning?
I snedtak, enkelgips med CC 45 regelverk bakom.
Vägg och gavlar, spån + gips
Badrum: dubbelgips

Material tar jag in utifrån via balkongdörren. Enklare än trappa för mig.
 
Kolla reglerna när det gäller vattnet. Vissa kommuner kräver behörig vvs kille för att få jobba med vattnet om det är kommunal matning
 
Thanx.

Hm, problemet är bara att vi inte kommer ha någon balkongdörr, utan det blir två fönster på var gavel av huset. Jag tror att fönstren kommer öppnas så att de snurrar helt runt, men att de hålls fast i mitten, då kan man inte få in gipsskivorna den vägen.

Ska kolla upp med kommunen vad gäller vattnet. Men vi har inte tänkt att fixa badrummet själva, det får kosta vad det kostar. Är det någon som känner till en bra kakelsättare i nordvästra Skåne kanske?
 
Jag har lite information i nedan länk om hur vi har gått till väga när vi inreder vår ovanvåning/ sovloft som kanske kan vara till någon hjälp.

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted8

Vad gällande att få upp byggmaterial på ovanvåningen så har vi hittills burit upp allt för trappan förutom läkten som jag tog in via fönsterna inklädda i papp :p.
Vi har i och för sig inte burit upp gipsskivorna än men det lär nog bli till att bära även dom.
 
Intressanta bilder. Tror att vi kommer att förstå dem ännu bättre när vi själva ska börja inreda och behöver köpa in allt material.

Såg att du hade ett takfönster också. Var taket lagt innan du lade in takfönstret, eller? Hur ska man få in täkfönster i efterhand(vilket blir vårt fall)?
 
Jo vi monterade dit takfönstret nu i somras.

För att få dit takfönstret så tar man hål i ”undertaket”, lyfter bort takpannorna och sågar av bärläkten där fönstret ska sitta.
 
Låter inte som att det blir så komplicerat att lägga in det i efterhand trots allt. Men vet inte om vi klarar av det själva. :-/

Vår leverantör sa att vi kunde beställa takfönster fast vi hade oinrett, men då hade de bara burit upp fönstret och låtit det ligga uppe på ovanvåningen. Då tänkte vi att vi för det priset de ville ha, kunde anlita någon som fixar det i efterhand + köpa själva fönstret.

Gjorde ni det själva eller anlitade ni någon? Ifall ni anlitade någon och bor i Skåne så kanske man kan få ett tips på vem man ska anlita?
 
Hej!

Skall köps ett nytt hus med oinredd övervånging, skall man köpa med ett materialkit för 170000 eller blir det billigade om man köper in allt själv? I materialkitet ingår allt utom tapeter/kakel/klinkers.

 
SJODR,
Vi hade hjälp av en snickare för att montera takfönstret. Tyckte det kändes ok att få hjälp med detta jobb så man inte får problem med vattenläckage. En snickare som har monterat takfönster tidigare gör antagligen det snabbare än vad jag hade gjort som hade fått läsa monteringsanvisningen hela tiden.  


xbengt,
Om du vet vad du får för dina 170 000 så bör det vara rätt så lätt att kolla vad en lokal bygghandlare ska ha för samma sats material. Tycker att det låter lite dyrt om inte så verkar det inte mycket biligare än att köpa det själv.
 
NiclasR skrev:
SJODR,
Vi hade hjälp av en snickare för att montera takfönstret. Tyckte det kändes ok att få hjälp med detta jobb så man inte får problem med vattenläckage. En snickare som har monterat takfönster tidigare gör antagligen det snabbare än vad jag hade gjort som hade fått läsa monteringsanvisningen hela tiden.
Låter bra, vi vågar inte heller ge oss på sådana riskfyllda projekt. Allt som har med vatten och el att göra, tycker jag man ska ha en snickare/elektriker till.
Var snickaren från Skåne, eller någonstans från resten av landet?
 
Inger.P. skrev:
SJODR.
Jag skulle rekommendera att ni köper en materialsats från hustillverkaren. Att de sedan lyftar upp hela "paketet" på övervåningen innan takstolarna monteras på plats.
På så vis behöver ni inte tänka på att "bubba upp" allt material till övervåningen när det blir dags att inreda den.

Din hustillverkare borde kunna ge ett bra "paketpris" på detta. Hjältevadshus t.ex. har den servicen till sina kunder.
Det har vår hustillverkare också, men minns inte till vilket pris det var, och vi har sagt att vi inte ville ha det. Men jag tror att de lägger upp så mycket material som behövs för en viss uppdelning av rum, men om man vill ha det annorlunda så blir det ändå inte rätt antal av allt man behöver :-? Men man kanske kan köpa på en massa gipsväggar medan de bygger huset och be dem lyfta in det innan taket kommit på plats?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.