Hej, har precis flyttat in i en lägenhet med mycket, mycket stora fönster. Vet ej exakt, men ca tre meter höga på sina håll. Jag är en växt-lover av rang men har tidigare bott med väldigt lite utrymme för växter när de inte kunnat vara i mitt fritidshus eller trädgård under sommaren, så därför är detta helt nytt för mig.

Känner mig nödgad att ta chansen att ha riktigt stora växter nu, fick i princip panik denna första morgonen när jag såg de stora gigantiska hålen till fönster gapa tomma och de förut superstora pelargonerna ser ut som små dvärgpelargoner där de patetiskt står.

Kan ni tipsa om några riktigt sköna, stora växter som klarar vintern bra? Både ampelväxter som kan hänga ner långt och såna som kan breda ut sig på golvet samt riktigt höga men ej breda som går att ställa i fönstret. Ikeas utbud är inspanat naturligtvis men ge gärna ert betyg på de som finns där.

Tack!
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag föreslår Schefflera. Jag har en som växer i princip bara på höjden och i en väldig fart. Fin växt och väldigt lättskött. Även Vandrande jude (ampelväxt) är extremt lättskötta och växter i princip så man ser det från dag till dag, i alla fall den jag har. Väldigt lätt att plantera nya skott också och få fler om man gillar dem. Jag tror att Vandrade jude hade blivit riktigt fina i dina fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.