Hej!

Är ny här på forumet, vet inte om jag skriver i rätt kategori!

Det är så att jag har en lada som vi nu för tillfället använder som förvaring. Jag skulle dock vilja inreda ladan, isolera, lägga nytt golv,
måla, fixa i ordning loftet. Just nu finns varken el eller vatten i ladan. Den är inte avsedd att vara permanent boende, men som komplement till det stora huset. Toalett hade varit att föredra men är inget måste.
Min fråga är, hur mycket tror ni att denna renovering skulle kosta, hur mycket mer/mindre med att dra in vatten? Jag vet att det är svårt när man inte vet hur det ser ut eller i vilket skick det är. Utan att ha kollat allt för noga så är i alla fall de yttre väggarna täta, dvs inga springor osv och den är i allmänt fint schick (stavning?), den har varit enklare inredd förut.
En annan fråga är hur tidskrävande och hur mycket jobb detta kommer innebära. Förstår såklart att det beror på, men för en nybörjare inom renoverande!

Tack på förhand!
 
Ett tips på hur ni kan beräkna vilken tidsåtgång det kommer att gå åt för er är att göra en mindre del av renoveringen först och sedan utifrån den erfarenheten beräkna vad resten tar i tid.

Vi gjorde på det sättet när det var dags för takbyte. Vi renoverade enbart farstutaket den första sommaren och därefter förstod vi hur mycket tid som går åt till att hämta virke, beräkna, såga, bära och justera. Vi tredubblade tiden inför bytet av det stora taket jämfört med vad vi beräknade för farstutaket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.