Har några funderingar kring ett eventuellt framtida projekt.

Det gäller en källare vi vill inreda.

Om vi tar golvet först, vi tänker oss klinkers samt trä, hur gör man detta enklast? Källaren har periodvis en hel del fukt i luften. Också är golvet rätt ojämnt och måste jämnas ut. Takhöjden är dessutom rätt låg redan nu så golvet med utjämning och så får inte bli för högt.

T.ex. i ett av rummen vill vi lägga klinkers med golvvärme. Om man först jämnar ut golvet, sedan lägger någon typ av isolering (så golvvärmen inte smiter ut i betongen) och sist lägger golvvärmen samt klinkers, hur mycket kan man räkna med att golvet höjs?

Väggarna och taket sedan. Dessa är ojämn knottrig betong och jag undrar vilka alternativ som finns om man vill t.ex. tapetsera dessa? Hur jämnar man ut dessa på enklaste sätt?

Kan någon också förklara för mig vad man måste tänka på när det gäller en källare med viss luftfuktighet? Har hört att folk säger att i fuktiga utrymmen måste väggar, golv o.s.v. vara "öppna" och släppa igenom fukt, vad betyder detta?

tack på förhand
 
Jag har lite av samma projekt framför mig. :)

Jag har ett rum i källaren som består av betongplatta med igjuten golvvärme och väggar av lecasten.

Min tanke är att regla upp väggarna med hjälp av plåtreglar och inte sätta dom dikt mot väggen så att det finns en liten luftspalt mellan nya väggen och ytterväggen sen på med gips och spackla och tapetsera.

Därefter lägga klinkers på golvet, som det ser ut så bör nog plattan flytspacklas innan klinkersen kan läggas.

Jag är har inte kommit längre än planeringsstadiet ännu men tror att det är rätt väg att gå i mitt fall.
 
ah oki men hur mycket krymper du då rummet? blir det inte väldigt tjocka väggar vid dörrar m.m.?
Hur mycket tänkte du dig emellan betongen och gipsen?

Själv var jag väl inne på att helspackla väggarna från golv till tak o sedan klä med gips.

Och vet du något om det här med luftfuktighet m.m.?
 
ska tillägga att mitt projekt är VÄLDIGT långt fram i tiden. vi har inte ens köpt huset än med detta är några av sakerna vi vill kolla upp innan vi beslutar att satsa på kåken :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.