Tanken är att källaren ska inredas & bli rum till de äldre barnen!
Har varit & kollat endel på golv men är lite tveksam på vad man ska välja , vad tycker ni ? Ska man ha en heltäckningsmatta med "ventilation" eller ett typ klickgolv med "spärrfoam" under ?
Har ni några förslag & gärna någonting som är behagligt att gå på & till ett vettigt pris !
 
Om det är odränerat så skulle jag absolut välja en lösning som ventileras. Med spärrfoam-lösningen så stänger man ju in fukten.
 
Är helt beroende av hur byggnaden ligger och markförhållande. Vissa skulle inte behöva dränering utifrån mark och läge.
 
Ja & hade en "grävare" här & han kollade & sa att de inte behövdes dräneras, va & kollade på sommaren då fukten är som värst...bara sand i princip i marken...vad för ventilations lösningar vet ni om?
 
Har en källare som inte har några fuktproblem där jag kört med klinkers respektive klickgolv. Till klickgolvet har jag använt en underlag som också har fuktskydd inbyggt, är väl 2-3 mm tjockt.
 
Jag har platonmatta och ventilerade socklar, sen ett klickgolv. Är säkert nåt där mellan också, var inte jag som byggde det. Verkar funka bra!
 
Platonmatta verkar låta ganska vettigt
Om man vill ha klickgolv...ingen annan som har någon slags heltäckningsmatta ?
 
Har nu beställt golv till källaren , blev ett 6mm ek golv...
Produktinformation
Egenskap Värde
Nettovikt 14 kg
Dimensioner 13.9 x 13.9 x 112.0 cm
Tjocklek 0,6
Trä Ek
Klass 31

Är detta tillräckligt för källare eller vad står de olika klassningen för ?
 
Hej
Jag kan varmt rekommendera heltäckningsmatta. Så länge golvet är någorlunda torrt (dvs ingen synlig fukt) tycker jag det är kanon. Vi satte in en från bauhaus när vi gjorde vid gillestugan. Kostade en dryg hundring per kvadrat och är superskön och varm att gå på trots att vi inte har någon isolering i plattan. Dessutom relativt lätt att torka upp fläckar och sådant med då det är någon form av polyester eller liknande så den suger inte upp något.

Dock viktigt att du hittar en matta som andas (vilket de aldra flesta som säljs idag gör)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sommarstuga 2017 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.