Vi har precis köpt radhus, radhuset är från 1947 och har källare som idag är oinredd.
Eftersom vi endast har 80 m2 boyta så hade det varit kanon om vi kunde använda ca 45 kvm av källarutrymmet som dels ett större badrum, tvrum, och gästrum.
Källaren luktar inte unket och jag får inga utslag på fuktmätaren när jag kollar innerväggar och golv i källaren.

Vi skulle behöva feedback från er som har erfarenhet av detta,
Bra som dåliga.

Källaren har en takhöjd på 2,1 m, ett av rummen ligger dessutom under vår altan.

Vår tanke var att dränera runt huset med isolering på utsidan av huset av typen isodrän, men INTE gräva upp hela källargolvet
Och isolera detta, känns som att projektet då blir oerhört kostsamt.
Men att installera flera vattenburna element samt en avfuktare i källaren.

Tror ni att det kommer att bli svårt att få detta utrymmet tillräckligt varmt (18-19 grader) vintertid?

Tankar på detta?

Christer och Louise
 
Det går nog utan problem att få det tillräkligt varmt med rätt dimensionerade radiatorer.
Jag hade nog lagt en heltäckningsmatta så känns det varmare på golvet, finns varianter som lämpar sig även i källare. Badrummet blir nog kallt på golvet hur man än gör och plastmatta tror jag inte är helt lämpligt i en källare.

Tv-rum skulle jag vara tveksam att ha i källare då luften inte brukar vara så bra, rum som man vistas i länge skulle jag inte rekommendera ö.h.t.
Tänk även på att sovrum kan vara olämpligt med tanke på utrymmningsvägar vid eventuell brand.
 
Chrillesnickare skrev:
Vi har precis köpt radhus, radhuset är från 1947 och har källare som idag är oinredd.
Eftersom vi endast har 80 m2 boyta så hade det varit kanon om vi kunde använda ca 45 kvm av källarutrymmet som dels ett större badrum, tvrum, och gästrum.
Källaren luktar inte unket och jag får inga utslag på fuktmätaren när jag kollar innerväggar och golv i källaren.

Vi skulle behöva feedback från er som har erfarenhet av detta,
Bra som dåliga.

Källaren har en takhöjd på 2,1 m, ett av rummen ligger dessutom under vår altan.

Vår tanke var att dränera runt huset med isolering på utsidan av huset av typen isodrän, men INTE gräva upp hela källargolvet
Och isolera detta, känns som att projektet då blir oerhört kostsamt.
Men att installera flera vattenburna element samt en avfuktare i källaren.

Tror ni att det kommer att bli svårt att få detta utrymmet tillräckligt varmt (18-19 grader) vintertid?

Tankar på detta?

Christer och Louise
Inga problem alls. En källare kräver väldigt lite energi då den har väldigt mycket isolering i form av jord, sten, lera omkring sig. Klinkersgolv känns kallt att gå på men går att bota med matta. Vi har trägolv i gillestugan. Ett sådant golv känns mycket varmare. Det ligger på en fuktskyddsplastmatta typ Platon.
Att göra badrum går bra. Men man får tänka till om fuktskydd så det inte blir för tätt. Det finns många trådar här på forumet om dusch etc i källare. Ventilation är som alltid viktigt.
 
Vi har enplan med källare, vi har en radiator per rum, vi behöver knappt ha dom på för att hålla 17-19°, radiatorerna uppe avger betydligt mer värme visserligen har vi varmare uppe (20-21°). Vi har gillestuga, dusch, mm nere, vi kommer inom snar framtid att flytta ner vårt sovrum till ett av rummen i källaren så att barnen får var sitt uppe. Två år efter att vi hade köpt huset så installerade vi FTX-ventilation eftersom vi märkte att luften i hela huset hade undermålig kvalité, innan var det självdrag, tidigare var det oljeeldning som föra ägaren bytte till fjärrvärme. Innan vi satte in FTXen så hade vi typisk källarlukt i flera av rummen, idag är den lukten borta.


Beroende på hur luftkvalitén är så bör ni fundera på någon typ av ventilation, F/FT/FX/FTX, vilken typ ni väljer beror även på vad ni har för värmekälla och om den behöver bytas eller inte. Om ni bor på ett ställe där det finns markradon så kan det vara bra att undvika F & FX systemen eftersom dessa skapar större undertryck i huset än FT & FTX.
 
Varför ska ni lägga tid och pengar på att dränera om ni inte har problem med fukt?
I vår källare på 65M2 så ligger det elgolvvärme på hela ytan, den drog ungefär 10000kWh per år.
Vi kör nu istället med en luft/luft värmepump och håller ca 23 grader året om, 21 på natten.
Pumpen drar ca 3000kWh per år.
18 grader är jordkällarnivå, varför ha det kallare i källaren än på övervåningen?
Min erfarenhet är att man inte behöver avfukta om man bara har det tillräckligt varmt.
 
Luft/luft VP eller en mini FTX (t.ex. http://www.luftbutiken.se/ftx-aggregat/6306-mitsubishi-vl-100-u5-e-lossnay-x.html) är bra i källaren då de torkar luft och ger billig uppvärmning. Se till att få in tilluft!

Ett sovrum måste alltid ha minst två utrymningsvägar (fönster+dörr normalt sett).

Badrum kan byggas upp med ventilation (typ Platon) under och sen golvvärme i badrummet (som ett rum i rummet alltså).

Rummet under altanen kan få kallras från taket (om det är oisolerad betongplatta).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.