Hej!

Jag önskar tips om hur vi bäst disponerar vårt pannrum efter att vi installerat bergvärme. Bifogar ett par bilder hur det ser ut samt en skiss över nuläge och min plan så som den ser ut idag. Ritningarna har jag gjort i SketchU... – MSPaint.

Jag tror det är bäst att ha kvar frysboxen där den står idag och så funderar jag på att bygga en hylla som är lagom stor att rymma åtta stycken banankartonger per hyllplan.

Det vore möjligt att flytta frysboxen till höger, men då måste jag bygga en liten sockel som matchar den som nuvarande elpanna står på. Fördelen är att det blir lite närmre när man ska till frysen, men det är ändå marginellt. Nackdelen med hylla för inkommande vatten är att det är lite svårt att läsa av mätaren, men det gör man ju bara en gång om året.

Just det ja, vi ska ju samla återvinningen någonstans också... Det kanske kan rymmas i hyllan...

Den snygga eldragningen är ett arv från förra ägarna. Det har jag tänkt snygga till i samband med installation av VP:n.

Kryssen på skissen markerar var bilderna är tagna.
 
  • IMG_20160331_195745.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20160331_195820.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pannrum.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nähepp...
 
När du ändå bygger dimensionera så att en standard flyttkartong passar på höjden 42-43 cm de kommer du nog uppskatta då de är den mest använda kartongen för förvaring, otroligt störande när den slår i hyllplanet ovan och det fattas 2 cm.
Sen se till att inte förvara kartonger på golvet, man vet aldrig frys och panna kan läcka, vore otroligt tråkigt om något vart förstört som inte går att ersätta.
 
Redigerat:
Bra poänger båda två. Höjden mellan hyllplanen hade jag tänkt variera så att det, precis som du skriver, går att få in andra kartonger också. Kommer lägga på några centimeter spelrum på bredd och djup också.

Jag antar (LÄS: jag ska be dem dra så) att de rör som nu går rakt upp till vänster om elpannan kommer att dras så att de svänger in mot väggen så nedersta hyllplanet kan inte vara lägre än dessa.
 
  • Gilla
Jimpy och 1 till
  • Laddar…
Några månader senare...
Så här blev det:
IMG_20160709_171055.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till höger i bild skymtar en stapel med Ikeas återvinningskärl.


IMG_20160709_171037.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte den vackraste hyllan som världen skådat, men den blev ganska okej. Tummen sitter inte mitt i handen, men inte är den riktigt där den ska heller. Jag tror att den sväljer runt 40 banankartonger, om det skulle krävas.
 
  • Gilla
Modig och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.