Vi har en firma som hittills huserat i vår källare.
Har nu fått tag i en lokal med rimlig hyra.
Dock är lokalen helt oinredd med ett c:a 90 kvm rum. Ospacklade gipsskivor på väggar samt spånskivegolv.
Takhöjden är normal vid fönsterväggen och vid motsatt vägg vid nocken minst 5 meter.

Jag skulle behöva lite råd med hur man snabbt och enkelt kan göra det inflyttningsklart för kontorsmiljö utan att det kostar skjortan.
Det som ska fixas är golvet. väggar, innerväggar samt eldragning.
Eldragning måste vi leja bort, annars gör jag nog en hel del själv.

Så här har jag tänkt i grova drag.:
GOLV
Först lägga golvet med klickgolv a la Pergo/ByggMax eller liknande. I så fall kan man ev flytta någon vägg i efterhand utan att lägga om golvet. Är det svårt med klickgolv på stora ytor?
Ev ett klinkersmönster i halldelen.

MELLANVÄGGAR
Takhöjden gör att det blir för besvärligt att göra vägg ända upp. Det får bli gipsskivehöjd helt enkelt.
Finns det något smart sätt att fästa mellanväggarna i golvet så man kan ta bort en vägg i efterhand?
Det behöver ju inte vara ljudisolerade skarvar i alla fall efterom ljudet ändå går via taket.

Finns det färdiga väggelement/moduler som är snabbare att montera jämfört med att bygga själv?

VÄGGYTA
Spackla skarvarna och måla. Färdigmålade golvlister och foder

TAK
Det får bli helt öppet. Dock funderar jag på att lägga upp stående bräder cc 900mm.
Dels så det finns något att fästa taklampor och lysrörsarmaturer i samt för stabiliteten för mellanväggar.
Spännvidden blir nog c:a 3meter mellan väggar.
Är det en bra lösning?

EL
I ytterväggarna finns det dosor och det ska ju oxo planeras in i väggarna.
Elskåpet står utanför i en korridor och elen kommer troligen dras in uppe i taket
När ska elekrikern kopplas in?

VVS
Vatten behöver vi inte tänka på. Pentry och toa finns utanför.
Ventilation finns med grova rör i taket. Troligen behöver nya rör kopplas in och justeras in vilket ett proffs bör göra.
Det är dock steg två (tror jag) eftersom det redan finns in och avlluft som grundventilation i rummet.

Förslag mottages tacksamt på matrialval och arbetsgång. Det ska vara snabbt och billgt, men snyggt.
Jag ska bidra med en skiss när den är uppmätt ordentligt.
 
Golv: Det är inte särskilt svårt att lägga stora klickgolv, men du kan inte lägga hur stora som helst eftersom de måste kunna röra sig. Det är nån gräns på typ fem meter. Kolla anvisningarna för just ditt golv. Du få dela upp golvet och sätta lister emellan.

Mellanväggar: Det låter ju mera som du skulle ha såna här vanlig skärmväggar man använder i kontorslandskap. Det kanske går att få tag på begagnade.

Väggyta: En omgång glasfiberväv innan du målar gör väggarna betydligt tåligare.

El: Vad är det för typ av verksamhet? Eftersom du ska ha klickgolv förmodar jag att det är mera kontor än verkstad. Elen drar du väl enklast i en modulskena (eller vad det heter) som går runt hela väggen. Där har du flyttbara vägguttag, telefonjack och nätverksuttag.
 
DagSa skrev:
Så här har jag tänkt i grova drag.:
GOLV
Först lägga golvet med klickgolv a la Pergo/ByggMax eller liknande. I så fall kan man ev flytta någon vägg i efterhand utan att lägga om golvet. Är det svårt med klickgolv på stora ytor?
Ev ett klinkersmönster i halldelen.

MELLANVÄGGAR
Takhöjden gör att det blir för besvärligt att göra vägg ända upp. Det får bli gipsskivehöjd helt enkelt.
Finns det något smart sätt att fästa mellanväggarna i golvet så man kan ta bort en vägg i efterhand?
Det behöver ju inte vara ljudisolerade skarvar i alla fall efterom ljudet ändå går via taket.

Finns det färdiga väggelement/moduler som är snabbare att montera jämfört med att bygga själv?

VÄGGYTA
Spackla skarvarna och måla. Färdigmålade golvlister och foder

TAK
Det får bli helt öppet. Dock funderar jag på att lägga upp stående bräder cc 900mm.
Dels så det finns något att fästa taklampor och lysrörsarmaturer i samt för stabiliteten för mellanväggar.
Spännvidden blir nog c:a 3meter mellan väggar.
Är det en bra lösning?

EL
I ytterväggarna finns det dosor och det ska ju oxo planeras in i väggarna.
Elskåpet står utanför i en korridor och elen kommer troligen dras in uppe i taket
När ska elekrikern kopplas in?

VVS
Vatten behöver vi inte tänka på. Pentry och toa finns utanför.
Ventilation finns med grova rör i taket. Troligen behöver nya rör kopplas in och justeras in vilket ett proffs bör göra.
Det är dock steg två (tror jag) eftersom det redan finns in och avlluft som grundventilation i rummet.

Förslag mottages tacksamt på matrialval och arbetsgång. Det ska vara snabbt och billgt, men snyggt.
Jag ska bidra med en skiss när den är uppmätt ordentligt.
Golv: Klickgolv från tex byggmax eller varför inte IKea är ju en bra ide. Lättlagt och billigt, men ändå slitstark och ser helt ok ut. Dock skall det läggas flytande så man skall inte bygga några innerväggar ovanpå ett sånt golv. Även alltför tunga konstruktioner som kassaskåp, kaminer etc kan förhindra flytandet s.a.s. Golvet måste få röra sig för att kunna expandera vid fukt/värme annars riskerar man uppböjning och sprickbildning.

Mellanväggar: Bygg med en regel i underkanten som du skruvar med montageskruv. Helt mobila blir inte väggarna, men det som behövs göras om är ju då att riva gipset, montera bort skruven, och sedan lägga om klickgolvet. Du behöver då inte bygga om hela väggen iaf. Änne mer mobilt är kanske att fästa dom med vinkeljärn utanför väggskivan, inte lika snyggt förstås...
Annars kanske en skärmvägg kan vara ett alternativ som många kontor har ?

Tak: Låter som en bra ide, också för att få "ned" takhöjden litegrann och kanske placera eluttag etc i ?!

El: Vill du ha mobila väggar så kanske el i taket är en bra ide ? Då kan man dra ned el och nätverk via "stolpar" till arbetsplatserna. Det enklaste är kanske då om elektrikern sätter yttre uttag i "takbjälkarna" så kan man ha förlängningsdosor från dom om man inte har riktiga elpelare...


/K
 
Lokalen är c:a 9x10 meter.
Kontor och lättare service av småelektronik. Inga dropin-kunder, allt postas.

GOLV:
Mellanväggar a la kontorslandskap är inte så kul. Helst inte.
Behöver i alla fall dela in en servicedelen från övrigt kontor samt ett föråd.
Ett mötesrum skulle behöva vägg och dörr oxo.

Med tanke på ytan så kanske klick-golv inte var så bra.
Vi har en furuparkett 22mm hemma på 8,5x9,3 meter (ytan som ett T) och det funkar ju.
Jag har inget paket att läsa på så jag vet inte begränsningarna på ytan för klickgolv.

Väggarna kommer ju i så fall sätta stopp för golvrörelser om man fäster med skruv.
Men om man fäster väggen med lim igolvet så får väggen flyta med golvet. Kan det funka?

EL:
El-pelare var ingen dum idé.
Man sätter ett antal elpelare i lokalen och får därmed något att fästa innerväggarna i överkant.
Pelaren får vila mot spånskivan och urtag i klickgolvet.
Innerväggarna behöver kanske bara fästas i pelare och ytterväggar och inte i golvet.

Vad tror ni om det?

I så fall är ju arbetsgången:
Först pelare
Sedan elektriker och golv
Därefter mellanväggar.
 
Jag vill ha väggarna först mot befintligt spånskivegolv. Sen klickgolv i respektive "rum".

Elpelare är en bra ide men kolla upp priset på dem. Färdigbyggda för kontorsbruk brukar vara svindyra millt sagt. Kanal runt väggarna typ thorsman är praktiskt men återigen så är det en prislapp på dem
 
DagSa skrev:
Lokalen är c:a 9x10 meter.
Kontor och lättare service av småelektronik. Inga dropin-kunder, allt postas.

GOLV:
Mellanväggar a la kontorslandskap är inte så kul. Helst inte.
Behöver i alla fall dela in en servicedelen från övrigt kontor samt ett föråd.
Ett mötesrum skulle behöva vägg och dörr oxo.

Med tanke på ytan så kanske klick-golv inte var så bra.
Vi har en furuparkett 22mm hemma på 8,5x9,3 meter (ytan som ett T) och det funkar ju.
Jag har inget paket att läsa på så jag vet inte begränsningarna på ytan för klickgolv.

Väggarna kommer ju i så fall sätta stopp för golvrörelser om man fäster med skruv.
Men om man fäster väggen med lim igolvet så får väggen flyta med golvet. Kan det funka?

EL:
El-pelare var ingen dum idé.
Man sätter ett antal elpelare i lokalen och får därmed något att fästa innerväggarna i överkant.
Pelaren får vila mot spånskivan och urtag i klickgolvet.
Innerväggarna behöver kanske bara fästas i pelare och ytterväggar och inte i golvet.

Vad tror ni om det?

I så fall är ju arbetsgången:
Först pelare
Sedan elektriker och golv
Därefter mellanväggar.

Du kanske kan bygag egna elpelare av tex trä, målade spirorör eller nått ? Som sagt färdiga kan kosta en hel del pengar.

Limma väggar mot klickgolv är nog tom sämre än skruv:
- Man kan inte enkelt ta loss dom om man använder ett lim som är starkt nog att hålla från början dvs. DEssutom riskerar man då limmärken i golvet.
- Golvets "flytande" påverkas - beror lite på väggens tyngd och om den är fäst ngn annan stans förstås - men det måste den nog vara- om man bara limmar den så måste man nog ha en riktigt stor bottenyta på väggen = inte praktiskt eller snyggt

När det gäller väggar så kanske du kan göra så att du skruvar upp rejäla tvärribbor i taket, á la draglinor som takstolar brukar ha, och sedan fäster man väggen i dom. På golvet vilar väggen bara på ett antal gummi/filttassar. Detta innebär också att du får bygga relativt lätta väggelement, kanske mha stålregel+gips+isolering bara. Då borde golvet kunna röra sig fortfarande iom att väggen hänger i taket s.a.s. Det begränsar ju iof på så sätt at man inte helt fritt kan flytta väggen - men då är det nog skärmväggar som gäller tor jag...

Elpelare borde du kunna fästa i samma takribbor och låta dom vila mot golvet om dessa också skall kunna flyttas. Annars kan du snickra ihop ett antal som du skruvar i både "tak" och golv på lämpliga ställen...

/K
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.